Pierwszy w Polsce podręcznik z marketingu dla fotografów połączony z osobistą historią fotografki gwiazd Kat Piweckiej

“Od fotografki rodzinnej do fotografki gwiazd” to pierwszy w Polsce podręcznik z marketingu dla fotografów połączony z bardzo osobistą historią fotografki i spojrzeniem na branżę foto z perspektywy autorki. 

KAT PIWECKA to fotografka gwiazd i dziennikarka podróżnicza. W 2002 roku ukończyła specjalność Handel i Marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, a od 12 lat z sukcesem prowadzi własne studio fotograficzne. Jej charakterystyczny styl fotografii – proste i minimalistyczne czarnobiałe, bliskie kadry ukazujące emocje i relacje zdobył wielkie uznanie wśród gwiazd. Z okazji 10-lecia twórczości wydała ekskluzywny album z portretami gwiazd i inspirujących osobistości Portraits 2020, a obecnie można podziwiać jej najnowszą wystawę portretów znanych kobiet #photographedbyKatPiwecka. Jako dziennikarz podróżniczy współpracowała z wieloma polskimi redakcjami – Onet.pl, Business Insider Polska, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Oh!me, a od stycznia 2021 roku pisze dla portugalskiego Sapo.pt.

Wiele lat temu znalazła swój drugi dom w Portugalii, co zaowocowało wydaniem albumu fotograficznego In Love with Portugal, który jest sprzedawany na całym świecie. Jako ekspert w dziedzinie fotografii, wspiera młodych fotografów na autorskich warsztatach fotograficznych oraz indywidualnych konsultacjach. Organizuje także międzynarodowe warsztaty fotograficzne w Portugalii. Jest autorką pierwszego w Polsce podręcznika z marketingu dla fotografów Od fotografki rodzinnej do fotografki gwiazd – sekret mojego sukcesu.

Skąd pomysł wydania książki o takiej tematyce?

– Przygotowując warsztaty fotograficzne i tworząc ich program, spisywałam wszystko co chciałabym przekazać moim kursantom. Nie mogłam przestać pisać, tyle miałam ciekawych rzeczy do przekazania po blisko 12 latach prowadzenia studia fotograficznego. Zauważyłam, że wszystkie te informacje ułożyły się w dwa ciekawe wątki: model rozwoju biznesu fotograficznego oraz konkretny zestaw narzędzi marketingowych, idealnie dobranych dla fotografa. Sama od lat intensywnie się dokształcam, więc wiem, że jest wiele kursów z marketingu dla fotografów. Początkowo chciałam uruchomić kolejny taki kurs, ale sprawdziłam też Internet szukając, czy ktoś wydał książkę na ten temat. Okazało się, że na rynku jest mnóstwo kursów z marketingu dla fotografów, ale nie ma ani jednej książki w tym temacie. Oczywiście moja książka to moje indywidualne spojrzenie na marketing fotografa, poparte moimi działaniami w ciągu ostatnich 12 lat.  Książkę nazywam podręcznikiem, bo czytelnik dostaje bardzo konkretną wiedzę o narzędziach z zakresu marketingu wraz z ich szczegółowym omówieniem. Jednak ta wiedza wynika tylko i wyłącznie z praktyki, nie ma tutaj suchej teorii. Myślę, że wartością tej książki jest też prawdziwa historia fotografki wraz z bardzo osobistym i szczerym opisem sukcesów i ciężkich momentów w pracy fotografa.

Jak zostać fotografką gwiazd? Jak szybko przejść drogę od lokalnej fotografki rodzinnej do uznanej fotografki gwiazd?

– To jest pytanie, które zadaje mi dosłownie każdy. Stąd właśnie wziął się tytuł książki „Od fotografki rodzinnej do fotografki gwiazd”. Moja książka jest odpowiedzią na to pytanie. Na przykładzie mojej drogi oraz używanych przeze mnie narzędzi i wykonywanych działań, można przeczytać, jak to się stało w moim przypadku. Jednak nie da się tego zrobić szybko, chyba że ma się znajomości lub pieniądze. Dla tak zwanego zwykłego Kowalskiego (czyli takiej osoby jak ja) będzie to długa i trudna droga, wymagająca ciężkiej pracy, wiele poświęceń i ogromnej determinacji.

Co chciałabyś przekazać innym fotografom dzięki tej książce?

– W dzisiejszych czasach co druga osoba jest fotografem, a fotografia amatorska jest wręcz na mistrzowskim poziomie. W dobie tak ogromnej konkurencji, sam talent i piękne zdjęcia już nie wystarczają. Napisałam książkę, którą sama chciałabym przeczytać na początku mojej drogi. Tą książkę chciałabym także przeczytać mając kilkuletnie doświadczenie jako fotograf działający lokalnie, żeby dowiedzieć się jak ruszyć z miejsca i przejść na wyższy poziom, na którym moje nazwisko byłoby znane wśród gwiazd. Tą książkę chciałabym także przeczytać we wszystkich ciężkich chwilach kiedy byłam albo wypalona zawodowo albo czułam się niedoceniana przez klientów („dlaczego tak drogo !!!???”). Jestem stuprocentowym praktykiem, a więc o wszystkim opowiadam z mojej perspektywy i na podstawie własnych doświadczeń. Pokazuję zawód fotografa od podszewki opisany z bezwzględną szczerością. Moja droga pełna była sukcesów (wystawa w Parlamencie Europejskim, wydanie książek, kampanie reklamowe dla znanych marek, ogólnopolskie wystawy, okładki magazynów, sesje z gwiazdami i znanymi osobistościami), ale też ciężkich chwil, kiedy byłam o krok od zamknięcia biznesu.

Jaki jest sekret Twojego sukcesu?

– W bardzo dużym uogólnieniu, mój sukces to przede wszystkim wielka pasja, ciężka praca i ogromna determinacja oparta na 5 filarach: silna marka osobista, indywidualny styl fotografii, trwałe relacje z klientem, efektywny marketing-mix oraz nieustanny rozwój osobisty i zawodowy. O każdym z tych filarów opowiadam bardzo szczegółowo w mojej książce.

Poprzednie dwie książki – albumy fotograficzne (Portraits 2020 i In Love With Portugal) wydałaś jako samodzielny wydawca. Jak było tym razem?

– Tą książkę także wydałam samodzielnie. Miałam już doświadczenie w tym zakresie, więc nie ukrywam, że taki model mi bardzo odpowiada.  Bardzo się bałam pracy nad tak wielką ilością tekstu, ale nie było aż tak źle. Nie jestem powieściopisarką, więc w trakcie korekty postanowiliśmy, że pozostawimy pewne moje wyrażenia, nie do końca poprawne stylistycznie. Zależało mi na tym, żeby książka była do końca prawdziwa, napisana przez zwykłą fotografkę, a nie profesjonalną pisarkę. W sumie książkę pisałam dokładnie 6 miesięcy – od stycznia do czerwca 2021 roku. Był to czas, kiedy większość klientów odwołała sesje z powodu pandemii, więc wykorzystałam w pełni ten czas. Kolejne dwa miesiące trwało redagowanie tekstu, kilkukrotna korekta, projektowanie i skład. Książka poszła ostatecznie do druku na początku września, a od 23 września jest w sprzedaży.

Gdzie można kupić Twoją książkę?

– Książkę można zakupić bezpośrednio w moim studio pod Poznaniem lub zamówić w moim sklepie internetowym: www.katpiwecka.com/shop . Zapraszam też na warsztaty fotograficzne i indywidualne konsultacje, gdzie można dodatkowo zgłębić wszystkie zagadnienia z książki.

Rozmawiała: Ilona Adamska

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Jakie produkty kupujemy w sieci?

Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 roku. Oto

Send Us A Message