Dariusz Tarczyński: Lider nie jest od tego, żeby coś wymyślać!

O tym, na czym m.in. polega test Intelligent Question oraz „sztuka uwodzenia” w działaniu przedsiębiorstw, rozmawia z dr. Dariuszem Tarczyńskim Ilona Adamska.

Ilona Adamska: Słyszałam, że na podstawie jednego pytania jest Pan w stanie określić jakość komunikacji w całej organizacji. Czy to prawda? 

Dariusz Tarczyński: Jeżeli badam komunikację w firmie, to przede wszystkim dzięki temu testowi dowiadujemy się, jaki jest przepływ w procesie, czyli jaka jest kondycja organizacji, czy coś szwankuje lub też jacy pracownicy powinni być wymienieni albo potrzebują szkoleń. Które działy ze sobą nie współpracują we właściwy sposób. To ważne, ponieważ powoduje potworne straty, których można uniknąć, stosując  metodę Intelligent Question.

Czy każda firma powinna skorzystać z usług firm takich, jak Nao Instytut, zajmujących się analizą procesów komunikacyjnych? Tego typu usługi sprawdzają się tylko w dużych korporacjach czy też warto pomyśleć o tym, nawet gdy prowadzi się małe firmy zatrudniające do 10 osób? 

Jeżeli chcemy stosować test Intelligent Question, to  w organizacji musi być więcej niż 30 osób i nie ma limitu górnego.

Jakie błędy popełniają najczęściej dyrektorzy czy ludzie z top managementu w komunikacji ze swoimi podwładnymi?

Menedżerowie często są świetnie przygotowani technicznie, potrafią dobrze korzystać z różnych narzędzi, takich jak Excel lub nowocześniejszych, natomiast większość z nich nie potrafi zarządzać lub nie ma kompetencji miękkich i według mnie powinna być w tym zakresie przeszkolona. Należy wyjść od komunikacji poprzez wszystkie techniki związane z perswazją, motywowaniem pozafinansowym oraz budowaniem zespołu, ponieważ w tych tematach wiedza menedżerów pozostawia wiele do życzenia.

Jest Pan twórcą metody – testu jednego pytania. Jak to możliwe, że zadając jedno pytanie, możemy uzyskać wiedzę o jakości współpracy w zespołach i między zespołami? Na czym dokładnie polega Intelligent Question?

Oceny, które są badane na podstawie testu jednego pytania, podlegają obróbce różnymi wzorami matematycznymi. Dzięki temu możemy się np. dowiedzieć, kto jest naturalnym liderem, kto udaje, że pracuje, gdzie szwankują procesy i procedury, którzy ludzie nadają się na awans, a których koniecznie trzeba przeszkolić, ponieważ nadal mają duże braki menedżerskie lub komunikacyjne.

Badanie to również w ładny sposób pokazuje, w których obszarach, działach i innych elementach organizacji istnieje zagrożenie mobbingiem lub też są problemy komunikacyjne wynikające z napięć na tle różnic kulturowych.

W ofercie Nao Instytutu znajduje się szkolenie „Mistrzowska komunikacja. Kunszt uwodzenia w biznesie”. Komunikacja jako sztuka uwodzenia?

Od czasów pierwotnych jednym z głównych elementów utrzymania właściwej komunikacji w plemionach było uwodzenie, czyli budowanie  relacji przyjacielskich opartych na budowaniu zaufania pomiędzy ludźmi. Nazywam to w skrócie „Sztuka uwodzenia”, a zaczyna się  od tego, że mężczyzna i kobieta muszą nabrać do siebie zaufania i przedstawić się sobie nawzajem w takim świetle, żeby byli zaakceptowani, aby potencjalnie w przyszłości mogli stworzyć związek lub  rodzinę.

Właśnie według tego samego schematu budujemy relacje w sprzedaży, komunikacji czy w zarządzaniu organizacją. Sprzedaż jest podobną formą uwodzenia – trzeba zbudować zaufanie, przekonać do korzyści ze współpracy, z używania produktu. W zarządzaniu jest to „sprzedaż” swojej pozycji, znaczenia i korzyści, dzięki czemu podwładni uważają, że warto, aby taka osoba miała  kontrolę nad całą organizacją, bo zwiększy to dochody każdego i da poczucie większego bezpieczeństwa.

Uwodzenie to nic innego jak budowanie zainteresowania, ciekawości, zwiększenie atrakcyjności dla współrozmówcy i wykazanie, dlaczego to ja mam być tym partnerem, szefem czy dostarczycielem usług.

Znaleźliśmy się w trudnym czasie. Pandemia koronawirusa wywołała sporo zamieszania, problemów i sytuacji kryzysowych w wielu przedsiębiorstwach. Jak radzić sobie z kryzysem w firmie?

Przede wszystkim kryzys może być również szansą, oczywiście nie dla wszystkich firm. Często daje też nowe możliwości w sytuacjach, kiedy rzeczywiście nie można prowadzić biznesu. Jest to dobry moment, żeby przeanalizować dotychczasową sytuację w firmie i wyszukać rzeczy, które należy poprawić, aby przygotować się do lepszej i efektywniejszej pracy w organizacji. To  utrudnienie może być impulsem do znalezienia nowego sposobu,  dotarcia do klienta i zdobycia przewagi nad konkurencją.

Na co dzień pracuje Pan z menedżerami i prezesami największych spółek giełdowych w Polsce. To zdecydowanie liderzy. Obserwując ich, jaki obraz współczesnego lidera, mógłby Pan nakreślić? Kim dziś jest lider? Jakimi cechami powinien się wyróżniać?

Tutaj są dwa pytania: kim jest lider?  W tej chwili z moich obserwacji nie tylko dotyczących największych spółek, ale też i średniej wielkości oraz małych przedsiębiorstw wynika, że menedżer / lider powinien wykonywać inny zawód. Ja ich nazywam „strażakami”. Najczęstszym błędem, który dostrzegam w pracy menedżerów/ liderów w organizacjach, jest to, że ciągle gaszą „pożary” i mają dzięki temu przekonanie, że są niezastąpieni, że nikt nie umie tego zrobić lepiej niż oni. Natomiast dobry lider,  jeżeli zdarza się nieplanowana sytuacja czy następuje jakiś kryzys, nie tylko naprawia to, co się zepsuło, ale wyciąga wnioski, żeby w przyszłości coś podobnego się już nie wydarzyło, takie działanie nadal jest rzadkością.

Lider powinien być twórczy, nastawiony przede wszystkim na umiejętność słuchania i rozwiązywania w sposób twórczy problemów, by nie powstały po raz kolejny, a najistotniejszą cechą lidera jest umiejętność inspirowania ludzi, by to oni tworzyli i znajdywali rozwiązania.

Lider nie jest od tego, żeby coś wymyślać. Lider ma wskazywać innym drogę do tworzenia. Jeżeli w jakiejś organizacji jest szef, którego zespół tworzy rozwiązania, to jest najlepszy szef z możliwych, ponieważ oznacza to, że daje szansę ludziom na odkrywanie i  znajdywanie nowych rozwiązań. 

Czy każdy z nas może być liderem? Rodzimy się z tym czy też zarządzania i „liderowania” można się nauczyć? 

Można się tego nauczyć, jest wiele szkoleń i książek w tym temacie, natomiast oczywiście jeżeli ktoś ma naturalny talent, to  jest mu łatwiej, jest autentyczny. W dzisiejszych czasach każdy może się nauczyć takiego budowania swojej pozycji, żeby inspirować ludzi do rozwoju i budować optymalną organizację.

Nao Instytut działa w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Gdyby mógł Pan porównać obydwa rynki – na którym łatwiej jest się przebić z ofertą szkoleniową? 

W każdym kraju jest tak samo łatwo i tak samo trudno, chodzi o to, żeby znaleźć właściwy sposób dotarcia do danej grupy społecznej. Tutaj włączają się pewne cechy związane z różnicami kulturowymi, na pewno na Wyspach liczy się znacznie bardziej relacja osobista.

Plany rozwojowe firmy na kolejne 5 lat?

Wraz z zespołem chcemy być marką globalną.

Czego życzyłby Pan naszym Czytelnikom? 

Przede wszystkim zdrowia, gdy mamy zdrowie, to możemy wszystko inne uzyskać, więc życzę dużo zdrowia, a dzięki temu realizacji swoich marzeń, celów oraz wszelkich sukcesów i pomyślności.

Rozmawiała: Ilona Adamska

Warto obejrzeć: www.youtube.com/channel/UCMDfCxYp2SCBSD8nwupOwPw

Dr Dariusz Tarczyński – założyciel i dyrektor Instytutu Nieinwazyjnej Analizy Osobowości. Twórca oryginalnych metod analizy osobowości na podstawie interpretacji wyglądu i wypowiedzi. Autor książek: „Jak odczytać człowieka z wyglądu”, „Zrozumieć człowieka z wyglądu”, „Psychografologia”, „Słowa klucze” oraz wielu artykułów poświęconych komunikacji interpersonalnej i technikom nieinwazyjnej analizy osobowości oraz psychologii biznesu.

Ekspert w dziedzinie mowy ciała, komunikacji i autoprezentacji, wielokrotnie zapraszany do programów TVP 1, TVP 2, TV Polsat Biznes. Pomysłodawca, realizator i prowadzący cykl programów „BUSINESS MENU – BIZNESMENI” emitowanych w TV Polsat Biznes.

Od 2004 roku współpracuje z uczelniami wyższymi prowadząc wykłady i warsztaty z zakresu komunikacji, psychologii biznesu i zarządzania (Podyplomowe Studium Negocjacji przy UMSC w Lublinie (2004- 2006), Wyższa Szkoła Psychologii i Zarządzania w Łodzi (2006-2008), Podyplomowe Studium Doradztwa Personalnego przy SOP w Łodzi (2006-2008), Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi (2006- 2010), Wyższa Szkoła Bankowości w Poznaniu (2008-2010), Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Studia Podyplomowe NLP i Coachingu w Łodzi i w Krakowie (2013))

Wykładowca etatowy w Społecznej Akademii Nauk w Łodzi (2015 – nadal). Psycholog biznesu, trener, coach. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń wzmacniających kompetencje kadry kierowniczej i zarządzającej (np.. „Zarządzanie i kierowanie zespołem”, „Budowanie efektywnego zespołu” „Pozafinansowe motywowanie” , „Zarządzanie przez cele i delegowanie”, „Trening osiągania celów”, „Zarządzanie zmianą”, „Zarządzanie sytuacją kryzysową” oraz warsztaty wprowadzające do optymalizacji procesu LEAN , Kaizen.).

Szkoli zespoły sprzedażowe („Techniki sprzedaży”, „Skuteczne negocjacje”, „Rozmowa handlowa i techniki wpływu”). Prowadzi warsztaty z zakresu komunikacji, autoprezentacji, wystąpień publicznych. Negocjator, doradca w kreowaniu wizerunku polityków, przedsiębiorców.

Prowadził szkolenia m in. dla: AXA , Bakalland S.A., Dell Sp. z o.o., Emmerson Direct Communication, Euler Hermes Polska, Good Food Products sp. z o.o., Kolporter S.A., Kongsberg Automotive, Kuratorium Oświaty w Kielcach Leroy Merlin Polska sp. z o.o., Ministerstwo Środowiska, Grupa Paradyż, PARP, Polfa S.A., PGE Energia Odnawialna S.A. Oddział w Solinie, Philips, Polskie Linie Lotnicze LOT, PZU, Słuchmed, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Gdańsk, Urząd Miasta Łodzi, Volkswagen Polska, Volvo.

1+

Udostępnij:

Polecane artykuły

Czasowa głodówka jako sposób na uzdrawianie

Według wielu ekspertów, współczesny model jedzenia zakładający trzy posiłki dziennie i przekąski nie ma podstaw naukowych, ani wynikających z historii naszych przodków – wręcz przeciwnie,

Send Us A Message