Renata Zielezińska: Autentyczność i pasja to klucz do sukcesu każdego blogera

– Najatrakcyjniejsze i bardzo wartościowe dla reklamodawców są blogi prowadzone z pasją, zawierające mnóstwo merytorycznych treści i dobrej jakości zdjęć, w których od czasu do czasu pojawia się lokowanie produktu. Ja pokazuję na blogu SposobyNaZycie.pl tylko produkty czy usługi, które wcześniej poznałam i które przypadły mi do gustu. Nie promuję byle czego, słabych produktów, pod którymi nie mogę się podpisać. – mówi Renata Zielezińska, znana blogerka, autorka bloga SPOSOBY NA ŻYCIE.

Skąd pomysł na założenie bloga Sposoby na Życie?

Renata Zielezińska: Pisanie to moja pasja od zawsze. Po kilku latach pracy jako redaktor prowadząca portal kosmetyczny zdałam sobie sprawę z tego, że potrzebuję przestrzeni do tworzenia również na niekosmetyczne tematy. Chciałam stworzyć takie miejsce w sieci, gdzie będę dzieliła się z innymi prostymi sposobami na życie. Często poszukuję odpowiedzi na różne pytania takie jak: jak zbudować dom i nie oszaleć, czym się kierować podczas urządzania domu czy jak wychować szczęśliwe dziecko – to tylko kilka kwestii, o których piszę na blogu SposobyNaZycie.pl. Pasjonuje mnie również urządzanie ogrodu wokół nowego domu (a to jeszcze przede mną), uwielbiam otaczać się roślinami doniczkowymi oraz celebrować przyjemne momenty w życiu, nawet te najdrobniejsze i z pozoru błahe.

Dałam sobie czas na to, aby znaleźć odpowiednią nazwę do bloga. A pomysł na nią pojawił się zupełnie niespodziewanie, podczas rozmowy z 4-letnią wówczas siostrzenicą mojego męża. Pamiętam, że rozmawiałyśmy o jakimś problemie, chciałam podsumować naszą rozmowę, dodając: „trzeba mieć takie swoje sprawdzone sposoby na życie”. Na co czterolatka odparła ze smutkiem w głosie „ale ja ich nie mam”. I tak narodziła się nazwa SposobyNaZycie.pl.

Do kogo kierujesz swój blog? Kto jest jego głównym odbiorcą?

Renata Zielezińska: Czytelnikami mojego bloga są kobiety i mężczyźni w wieku 30+, czyli osoby podobne do mnie. Prowadzący własny biznes, przyszli rodzice, młode małżeństwa budujące lub planujące budowę domu, ludzie dbający o domowe finanse… A do kogo kieruję swojego bloga? Do osób, które poszukują sposobów na proste, wygodne i przyjemne życie.

Piszesz o sobie, że szukasz sposobów na piękne, wygodne i łatwe życie. Zdradzisz jakie to sposoby?

Renata Zielezińska: Robię to od stycznia 2018 roku, w każdym artykule na blogu. Tak w skrócie napiszę, że udało mi się je odnaleźć. Na początku potrzeba mnóstwa odwagi, by jasno i konkretnie określić, czego pragniesz. I wyjść z bezpiecznej i cieplutkiej strefy komfortu. Jedną z moich stref komfortu była np. praca na etacie, której trzymałam się kurczowo, mimo iż nie czułam się w niej dobrze. Później należy określić plan działania i poświęcić mnóstwo godzin na ciężką pracę – nie zawsze łatwą, czy wygodną, często trudną, żmudną, bywa, że nudną, przyprawioną kroplami potu i łez czy nieprzespanymi nocami. Niezbędna jest niezłomna wiar w swój cel oraz nieskończone pokłady nadziei. Przydaje się również pozytywne nastawienie, warto wykorzystywać fantazję oraz nadarzające się okazje. A do tego stawiać na wysoką jakość, piękno i estetykę.

Czy uważasz, że współpraca z blogosferą to wystarczająca forma prezentacji swojej marki?

Renata Zielezińska: Wiele marek opiera w dzisiejszych czasach współpracę o działania w social media. Moim zdaniem w budowaniu silnej marki online współpraca z blogosferą to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, choć najlepiej łączyć promocję na blogach, w social mediach czy na portalach internetowych, a także działaniami SEO. Już zdradzam dlaczego. Przeglądając jeden z portali społecznościowych, znalazłam niedawno absolutnie szałową wypowiedź, którą postanowiłam udostępnić. Niestety po kilku godzinach autor wypowiedzi usunął treść. Chcę tutaj podpowiedzieć, że promując markę w social mediach, nie mamy wpływu na to, co dzieje się z zamieszczaną na nich treścią. Zawsze ktoś może ją na przykład usunąć. Podejmując współprace z blogerem, warto na początku ustalić zasady, a następnie spisać umowę. Każdy artykuł, który publikuję na blogu SposobyNaZycie.pl, pozostaje na nim na stałe. Uważam, że usuwanie starych materiałów to błąd, ponieważ starsze treści często doskonale się pozycjonują. Zauważam to bardzo często kilka miesięcy po publikacji artykułu, kiedy analizuję statystyki.

Jakie cele powinien wyznaczyć sobie każdy bloger, zanim zdecyduje się na współpracę z jakąś marką?

Renata Zielezińska: Według mnie absolutnym must-have jest autentyczność, pasja oraz wysoka jakość treści. Najatrakcyjniejsze i bardzo wartościowe dla reklamodawców są blogi prowadzone z pasją, zawierające mnóstwo merytorycznych treści i dobrej jakości zdjęć, w których od czasu do czasu pojawia się lokowanie produktu. Ja pokazuję na blogu SposobyNaZycie.pl tylko produkty czy usługi, które wcześniej poznałam i które przypadły mi do gustu. Nie promuję byle czego, słabych produktów, pod którymi nie mogę się podpisać. Widuję wiele blogów – tzw. słupów reklamowych. Gdzie nie spojrzysz tam reklama, a dodatkowo mnóstwo wyskakujących czy błyskających okienek z reklamami. Od takich blogów uciekam, gdzie pieprz rośnie.

Jak zacząć zarabiać na blogu? Kiedy realnie pojawiły się u Ciebie pierwsze pieniądze?

Renata Zielezińska: Widzę coraz więcej takich pytań, szczególnie w okresie pandemii. Wiele osób myśli, że nie trzeba palcem kiwnąć, wystarczy mieć blog, a już będziemy leżeć, pachnieć i zarabiać na nim miliony oraz czerpać dodatkowe profity, jakimi są prezenty od różnych firm i marek. Niestety to tak nie działa. Przynajmniej w moim przypadku. Jak już wcześniej wspomniałam pasja, wysoka jakość tworzonych treści, estetyka przygotowywanych zdjęć, a także wiele kursów znajomości SEO – to tylko kilka kwestii, które nieustannie udoskonalam. Pierwsze zarobki na blogu SposobyNaZycie.pl pojawiły się po 2-3 miesiącach, tylko zaznaczę, że na początku pisałam co najmniej jeden artykuł dziennie.

Jak kształtują się dziś zarobki blogerów? Masz jakieś badania?

Renata Zielezińska: Nie mam pojęcia, jak kształtują się zarobki innych blogerów. Nigdy nie zaglądałam do badań na ten temat. Mogę podpowiedzieć jedynie z własnego doświadczenia. Prowadzenie własnego bloga daje mnóstwo profitów. Zdradzę jedynie, że pozwala zarabiać kilkukrotnie większe kwoty, niż zarabiałam na etacie.

Czym powinien charakteryzować się profesjonalna współpraca z takim blogerem jak Ty? Co oferujesz markom, które się do Ciebie zwracają?

Renata Zielezińska: Profesjonalna współpraca z blogerem powinna opierać się na ustaleniu zasad, które przestrzegają obie strony. Markom, które mają produkty lub usługi rzeczywiście odpowiadające moim potrzebom czy zainteresowaniom, oferuję merytoryczne artykuły wraz z lokowaniem produktu oraz wykonaniem zdjęć. Pozostają one na moim blogu na stałe.

Poza blogiem zajmujesz się również copywritingiem…

Renata Zielezińska: Copywriting to tworzenie treści na zlecenie. Firmy, marki i sklepy internetowe coraz częściej zgłaszają się do mnie z prośbą o przygotowanie artykułów, recenzji, opisów produktów, treści do newsletterów czy social mediów. Wielokrotnie pisałam na zamówienie artykuły do prasy drukowanej. Często zdarza się, że klienci chcieliby artykuł, ale nie potrafią przekazać swoich oczekiwań, dlatego trzeba umieć je wyczytać pomiędzy wierszami w rozmowie.

Jakimi wartościami kierujesz się w biznesie?

Renata Zielezińska: Dobro i satysfakcja klienta, który nie zawsze ma rację, a także odwaga, by podpowiadać sprawdzone rozwiązania, które przyniosły efekty. Nawet kiedy partner biznesowy upiera się przy swoim stanowisku czy pomyśle. Choć to może się wydawać ryzykowne, często jest absolutnym strzałem w dziesiątkę. Poza tym są to także pasja, zaangażowanie, autentyczność i terminowość.

Mamy niełatwy czas. Pandemia i kryzys dotknął wielu branż. Blogosferę także? A może jest odwrotnie? Może to właśnie idealny czas na rozpoczęcie nowego biznesu i nowej działalności w sieci?

Renata Zielezińska: Trudno jest mi się wypowiadać za całą blogosferę. Analizując swój biznes, nie odczułam skutków kryzysu. Zarobki plasują się na podobnym lub wyższym poziomie niż w roku poprzednim. Domyślam się, że jest to związane z faktem, że coraz więcej firm nareszcie zdało sobie sprawę z tego, że bycie w sieci to absolutna konieczność. W ten sposób rozpoczynają budowanie swojej marki w sieci, a co za tym idzie, pojawia się coraz więcej klientów na pisanie treści na zamówienie czy poszukujących reklamy na blogu SposobyNaZycie.pl.

Rozmawiała: Ilona Adamska

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Czasowa głodówka jako sposób na uzdrawianie

Według wielu ekspertów, współczesny model jedzenia zakładający trzy posiłki dziennie i przekąski nie ma podstaw naukowych, ani wynikających z historii naszych przodków – wręcz przeciwnie,

Send Us A Message