B jak Biblia, b jak biznes. Czy sensami z Księgi Mądrości i Księgi Mądrości Syracha można podrasować kompetencje biznesowe?

Ten tekst stanowi jakby mikro laboratorium. Próbki zostały już pobrane a stanowią je cytaty z Biblii. Oczywiście traktujemy ją po prostu jak kanoniczną literaturę, w odniesieniu do której będziemy sprawdzać, czy można nauczyć się biznesu i dowiedzieć się czegoś więcej o swoich kompetencjach. Etyka świecka, co wiadomo, jest mocno skorelowana z etyką chrześcijańską, a jeśli słowa zawarte w Biblii (etymologicznie oznacza zbiór pism) rozpatrujemy w dyskursie literackim i humanistycznym, to wówczas możemy ewentualne przesłania i dyrektywy akcentować uniwersalne, nie zaś kierować ich sensy jedynie do ludzi, dla których Stary i Nowy Testament jest podstawą wiary. 

Znakiem czasów jest pośpiech, dotyczy on szczególnie aglomeracji i młodych ludzi. Frustrujemy się, kiedy autobus przyjechał minutę później, natychmiast nie dostajemy odpowiedzi na smsa, przez kilka sekund włącza się komputer. Po prostu brakuje nam cierpliwości. Trudno wyćwiczyć ją w makdonaldyzowanej rzeczywistości, zwłaszcza, że mechanizmy rynku celują w zaspakajanie potrzeb rozsmakowanego w konsumpcjonizmie klienta. 

„Cierpliwy znosi przykrości czasu,/ ale potem doznaje radości .”  (1,23) Słowa, które mogą zostać z nami na zawsze i wspierać w czasach, w których dominantami stają się wyniki, rezultaty nierzadko przysłaniające drogę, proces. Szczególnie ogromnej dozy cierpliwości potrzebują osoby wprowadzające na rynek nowe produkty, dbające o jakość manufaktury. One też najbardziej zmagają się ze skutkami pandemii, nierzadko są udręczone tą godzącą w niektóre branże sytuacją na świecie. Chciałoby się jednak powiedzieć, że pandemia to istotnie ekstremalna sytuacja, może nawet graniczna, ale tak naprawdę na trudności napotykamy codziennie.  Kto nie zaznał w życiu porażek, mniejszych i większych dramatów również na polu zawodowym, niech podniesie rękę. Chyba nie ma takich ludzi, a szczególnie wśród tych, którzy podejmują ryzyko, zakładają własne firmy, przebranżawiają się. Można tym wszystkim ludziom poradzić: „Bądź serca prawego i miej odwagę, / i nie poddawaj się czasu utrapienia!” (2,2). 

„Przyjmij, więc wszystko, co cię spotyka,/ i bądź wytrzymały we wszystkich udrękach!” (2, 4). Jeśli na coś nie mamy wpływu, przychodzi nam już tylko przyjąć sytuację i radzić sobie z nią, szukać rozwiązań, sposobów. Takimi w dobie pandemii mogą być przenoszenia działalności do świata wirtualnego, dowozy np. jedzenia do klienta, modernizowanie dziedziny, którą się zajmujemy. Na tym polega znoszenie udręki, niewygodnego czasu w sposób cierpliwy,  efektywny, ale też rozumny, bo „Kto nie ma oczu, temu brak światła,/ kto nie ma rozumu, temu brak rozeznania.”(3,25.) Rozeznanie mieć należy w momentach kryzysowych, jak również w spokojnych, stabilnych, kiedy nasza czujność np. biznesowa może być uśpiona. Uczciwie trzeba powiedzieć, iż odcinać kupony i pić szampana mogą tylko nieliczni, ale zapewne i oni, jeśli rozsądni, czujności nie tracą.

Księga Mądrości, podobnie jak Księga Mądrości Syracha, należy do pism dydaktycznych i – jak czytamy we wstępie do niej – pisana została przez autora zdającego sobie sprawę z wpływów hellenistycznych na monoteizm izraelski. Nade wszystko jej funkcją jest utrzymanie ładu moralnego w świecie i danie człowiekowi wskazówek, które mają mu ułatwić życie. Chodziło przede wszystkim o ludzi młodych dopiero czekają trudności, ponieważ księgą tą pierwotnie posługiwano się przygotowując katechumenów do chrztu. Jeśli zastanowimy się, to odkryjemy sensy mające zastosowanie w biznesie.

Mówi się przecież o przechodzeniu „chrztu bojowego” np. kiedy początki przedsięwzięcia nie są łatwe, a osoby stawiające pierwsze kroki w nowej działalności (też na innym stanowisku lub w odmiennym środowisku pracy) są  jeszcze nieświadomi mnożących się trudności. Metodą na porażki, znoje jest mądrość. Oczywiście bywa to sposób nie wystarczający, ale raczej konieczny.

„Gdy trzeba mówić, nie bądź powściągliwy/ i nie ukrywaj swojej mądrości!” (4,23). Nie da się ukryć, że szczególnie w tym newralgicznym i zwrotnym w kulturze momencie trzeba zabierać głos, zatem już teraz zapraszam na kolejną część tego tekstu, przy którego pisaniu posłużyłam się cytatami z Księgi Mądrości i Księgi Mądrości Syracha z „Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu z komentarzami Jana Pawła II” (Wydawnictwa M, Kraków 2017, str. 732-794).

Emilia

2+

Udostępnij:

Polecane artykuły

Czasowa głodówka jako sposób na uzdrawianie

Według wielu ekspertów, współczesny model jedzenia zakładający trzy posiłki dziennie i przekąski nie ma podstaw naukowych, ani wynikających z historii naszych przodków – wręcz przeciwnie,

Send Us A Message