Ziemniaki bogatym źródłem witaminy C i potasu – jak często można je jeść?

Jak często można jeść ziemniaki? Czy częstotliwość ich jedzenia ma wpływ na zdrowie? Jeśli zastanawiasz się, czy warto znaleźć miejsce na kartofle w swojej diecie, odpowiedź brzmi: bez wątpienia tak! Zdaniem Doroty Traczyk-Bednarek, dietetyka sportowego i eksperta kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, dieta i aktywność fizyczna nie wykluczają spożywania ziemniaków. W rzeczywistości są one bogatym źródłem witamin i składników odżywczych, a poza tym wcale nie są kaloryczne i tuczące. Według dietetyka najważniejsze jest to, jak je przyrządzamy i z czym je podajemy.

W zasadzie nie ma górnej granicy normy spożycia ziemniaków u osób zdrowych. Jeśli je lubimy, możemy sięgać po nie nawet kilka razy w tygodniu, pamiętając też o innych źródłach węglowodanów, np. kaszachpodkreśla Dorota Traczyk-Bednarek. Wbrew obiegowym opiniom ziemniaki są produktem niskoenergetycznym. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z wczesnymi czy późnymi odmianami, dostarczają one 69-85 kcal w 100 g. Dodatkowo ziemniaki gotowane cechują się bardzo wysokim indeksem sytości, co sprawia, że doskonale sprawdzają się w przypadku osób chcących zredukować zbędne kilogramy dodaje.

Najbardziej wartościowe pod względem odżywczym są ziemniaki gotowane na parze albo w łupinach, lub pieczone. Jeśli ugotowane wcześniej ziemniaki schłodzimy, część zawartej w niej skrobi przekształci się w formę oporną, która nie ulega szybkiemu trawieniu, stając się pożywką dla bakterii probiotycznych. Jednocześnie wolniej uwalnia się cukier do krwi, przez co poczucie sytości utrzymuje się dłużej.

Bogactwo witaminy C i potasu

Ważnym argumentem przemawiającym za spożywaniem ziemniaków jest fakt, iż są one źródłem cennych witamin i składników odżywczych. W diecie Polaków ziemniaki są istotnym źródłem witaminy C – 300 g ziemniaków pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej na witaminę C, mimo tego, że spożywamy je w formie przetworzonej! – zwraca uwagę ekspert kampanii.

Kwas askorbinowy jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym przed chorobami nowotworowymi oraz układu krążenia. Witamina C poprawia także przyswajalność żelaza, dlatego produkty będące jego źródłem, np. wątróbka czy czerwone mięso, dobrze jest podawać w towarzystwie ziemniaków i surówki.

Kartofle są również bogate w potas, którego w naszej diecie jest za mało. – W zdrowej diecie bardzo ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy podażą sodu oraz potasu. Niestety najczęściej spożywamy zbyt dużo sodu, a zbyt mało potasu. W zachowaniu balansu mogą pomóc właśnie ziemniaki. Ponadto potas obniża ciśnienie krwi oraz reguluje pracę serca wyjaśnia dietetyk.

Dania z ziemniaków stanowią doskonałą bazę dla niemal każdej potrawy. Ich niekwestionowaną zaletą jest mnogość form obróbki termicznej, którym można je poddać. Doskonale sprawdzają się również na zimno, np. jako składnik sałatek. – Nie musimy obawiać się, że posiłek z udziałem kartofli obciąży nasz układ pokarmowy. Poddane delikatnej obróbce termicznej, czyli np. gotowane w wodzie lub na parze, pieczone
z niewielką ilością tłuszczu lub duszone, są lekkostrawne. Uczucie ciężkości na żołądku może natomiast pojawić się, jeśli spożyjemy ziemniaki w towarzystwie tłustych dodatków –
zaznaczaDorota Traczyk-Bednarek.

Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej www.ziemniakiczykartofle.com.pl oraz na profilach: www.facebook.com/ziemniakiczykartofle i https://www.instagram.com/ziemniaki_czy_kartofle

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message