Fundacja „W zgodzie ze sobą” przeprowadziła szeroko zakrojone badanie na temat idei siostrzeństwa, jej popularności w Polsce oraz związanych z nią stereotypów. Wyniki rzucają nowe światło na to, jak Polacy rozumieją i odbierają koncepcję solidarności między kobietami oraz jak siostrzeństwo ma się do postrzegania lojalności w obrębie płci i zjawiska hejtu.
Cel badania
Głównym celem badania było określenie poziomu znajomości pojęcia „siostrzeństwo” wśród Polaków, identyfikacja przejawów tej idei w codziennym życiu oraz analiza jej związku z tzw. „solidarnością płci” i hejtem – zarówno wobec własnej, jak i przeciwnej płci.
Metodologia
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) w dniach 22-25 sierpnia 2024 roku na panelu badawczym Ariadna. Próba liczyła 1050 osób, reprezentatywnych pod względem płci, wieku, wykształcenia, dochodów oraz miejsca zamieszkania.
Główne wyniki badania
Znajomość pojęcia „siostrzeństwo”
- 30% Polaków zetknęło się z pojęciem „siostrzeństwa”, ale jedynie 9% potrafi precyzyjnie określić jego znaczenie.
- Kobiety (12%) częściej niż mężczyźni (6%) rozumieją, na czym polega idea siostrzeństwa.
- Najwyższą świadomość tego pojęcia wykazują młodzi Polacy w wieku 18-24 lata (19%) oraz osoby z wyższym wykształceniem (12%).
Siostrzeństwo w otoczeniu
- 34% badanych zauważa przejawy siostrzeństwa w swoim codziennym życiu, przy czym częściej deklarują to kobiety (44%) niż mężczyźni (26%).
- Przejawy solidarności między kobietami dostrzegane są głównie w dużych i wielkich miastach oraz w grupie najmłodszych respondentów.
Solidarność płci
- 40% Polaków uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie nawzajem niż kobiety wobec siebie.
- Co ciekawe, to kobiety częściej niż mężczyźni (47% vs. 33%) podzielają przekonanie o większej lojalności mężczyzn wobec własnej płci.
- Zaledwie 12% badanych twierdzi, że kobiety są bardziej lojalne wobec innych kobiet.
Hejt a solidarność płci
- 61% kobiet uważa, że kobiety częściej hejtują inne kobiety. Podobną opinię wyraża 44% mężczyzn.
- Przekonanie, że kobiety są bardziej agresywne w swoim hejcie, to jeden z najtrwalszych stereotypów społecznych. Dane pokazują jednak, że w rzeczywistości to mężczyźni częściej deklarują hejtowanie, zarówno wobec własnej płci, jak i wobec kobiet.
- Zjawisko hejtu jest bardziej dotkliwe dla kobiet, które częściej odczuwają jego negatywne skutki emocjonalne i społeczne.
Jak hejtują kobiety?
W badaniu pojawiło się ciekawe zjawisko dotyczące kobiecego hejtu, który, jak wskazują wyniki, często dotyczy komentowania wyglądu innych kobiet. Kobiety przyznają, że dwa razy częściej niż mężczyźni komentują wygląd swoich znajomych. W ten sposób hejt staje się narzędziem budowania poczucia wyższości i wyrażania własnych frustracji.
Jak wskazują badacze, hejt kobiecy często wynika z zazdrości (37%), niezadowolenia z własnego życia (25%) i wyraża skrywane negatywne emocje (19%). Działa to jak swoisty wentyl bezpieczeństwa, który może, niestety, przynosić zgubne skutki – zarówno dla ofiary, jak i samej hejterki.
Podsumowanie
– Badanie Fundacji „W zgodzie ze sobą” obnażyło niski poziom znajomości idei siostrzeństwa oraz liczne stereotypy związane z rolą kobiet w relacjach społecznych. Warto podkreślić, że choć Polacy dostrzegają przejawy siostrzeństwa, stereotypy o nielojalności kobiet oraz ich większej skłonności do hejtu pozostają głęboko zakorzenione. – mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni badań.
Zrozumienie i promowanie siostrzeństwa jako idei solidarności i wsparcia wśród kobiet może być ważnym krokiem w budowaniu lepszego społeczeństwa.
Fundacja „W zgodzie ze sobą” podkreśla, że konieczne są dalsze działania edukacyjne i kampanie społeczne, które zwiększą świadomość społeczną oraz zniwelują negatywne stereotypy.