Ralph Lauren – amerykański ewenement

Poznaj dzieje modowej marki, która, choć nie ma tak długiej historii jak inne, potrafi zaskoczyć!

Bez cienia przesady można stwierdzić, że projekty z logo Ralph Lauren od blisko 40 lat uchodzą za przedmiot pożądania. Każda kolejna kolekcja, mimo, że nie brak w niej nawiązania do poprzednich, jest propozycją dla osób ceniących z jednej strony elegancję i sportowy szyk, a z drugiej: kreatywne podejście do tematu mody.

Tym bardziej zaskakuje historia jej założyciela, urodzonego 14 października 1939 roku w nowojorskim Bronxie potomku żydowskich imigrantów wywodzących się z terenów leżących na dzisiejszej Białorusi. Co ciekawe, Ralph dość wcześnie zorientował się, że studia nie poprawią jego sytuacji finansowej, dlatego porzucił naukę i podjął pracę jako sprzedawca w Brook Brothers, marce, która w późniejszym okresie była jego największą konkurencją.

Przyszły projektant szybko też doszedł do wniosku, że jego prawdziwe nazwisko, Lifshitz, nie budzi pozytywnych konotacji, dlatego zmienił je na brzmiące bardziej światowo, Lauren. Jeszcze w latach 60. Ralf postanowił wypuścić na rynek linię luksusowych krawatów: o ciekawych wzorach, innym, szerszym fasonie, a przede wszystkim, wykonanych z dbałością o każdy detal. Pomysł chwycił i projektant założył w 1968 roku spółkę Polo Fashions. Ręcznie wykonywane dodatki, zaangażowanie w każdy etap produkcji, ciekawe wzory i fasony nawiązujące do elitarnych sportów konnych, były tym, czego wtedy potrzebowali młodzi realizujący się zawodowo Amerykanie. Te starania zostały docenione prestiżową nagrodą branżową the Coty American Fashion Critics, przyznaną w 1979 roku.

Lata 80. to czas wielkiej popularności, ale też, paradoksalnie, kryzysu marki. Ta pierwsza była efektem nie tylko nagród przyznawanych przez środowisko modowe, ale też odpowiedzią na pojawienie się strojów z logo zawodnika polo na koniu w popkulturze, m.in. w filmie “Wielki Gatsby”. Wówczas okazało się, że produkcja spółki nie nadąża z realizacją zamówień. Stąd wzięła się decyzja o zatrudnieniu wspólnika, Petera Storma, który wziął na swe barki wszelkie sprawy organizacyjne. Od tej pory Ralph Lauren zajmował się wyłącznie projektowaniem, natomiast etap produkcji został scedowany na licznych podwykonawców, co usprawniło pracę i przyniosło większe dochody firmie. Lata 80. przyniosły też marce podbój rynków zagranicznych, sklepy firmowe otwarto m.in. w Mediolanie, Paryżu, Moskwie, Tokio.

Marka Ralph Lauren jest kojarzona od tej pory z elitarnymi sportami, choć ten wizerunek został nieco nadszarpnięty w 2008 roku, gdy okazało się, że część ubrań z logo Ralph Lauren była szyta… w fabrykach w Chinach. Ta wiadomość wywołała falę protestów amerykańskich fabryk odzieżowych, co zaowocowało decyzją o produkcji ubrań z graczem polo wyłącznie w fabrykach leżących w USA.

Dziś marka Ralph Lauren kojarzona jest przede wszystkim ze sportową, niewymuszoną elegancją. Jej znakami rozpoznawczymi, a jednocześnie powtarzalnymi w niemal każdej nowej kolekcji elementami są m.in. spodnie chinosy, koszulki polo czy swetry z warkoczowym splotem w wielu odcieniach. Mężczyźni na całym świecie pokochali ubrania od Ralph Lauren choćby za koszule z kołnierzykiem button down, kobiety – za wyraziste kolory. Z kolei wszystkie osoby lubiące kreatywne podejście do tematu mody docenili ubrania z Preppy Bear – misiem haftowanym np. na swetrach.

Kampania marki z 2019 roku

Okazuje się, że sympatyczny pluszak ma swoją ciekawą historię, którą zapoczątkował brat założyciela marki, Jerry, kolekcjoner uroczych misiów produkowanych przez niemiecką firmę Steiff. Jego pomysł dotyczący zamieszczenia pluszaków na swetrach, bluzach, a nawet koszulach, był strzałem w dziesiątkę. Ubrania z misiem, zwłaszcza ich starsze wersje wyprodukowane w latach 90., uchodzą dziś bowiem za prawdziwe modowe perełki!

W roku 2015 Ralph Lauren ustąpił że stanowiska dyrektora generalnego marki. Czy to oznacza, że jej założyciel przeszedł na zasłużoną emeryturę? Na szczęście nie, projektant pełni wciąż funkcję prezesa wykonawczego i dyrektora kreatywnego. Na podziw zasługuje też fakt, że marka RL wciąż jest w rękach jej twórcy, mimo licznych propozycji jej odkupienia przez największe modowe konsorcja – jedynie linia kosmetyków firmowanych przez markę Ralph Lauren produkowana jest przez L’Oreal.

Historia przedsiębiorczego Ralpha Laurena jest godna pozazdroszczenia z jeszcze jednego powodu. Przez lata projektantowi, jako mężowi i ojcu trójki dzieci, udawało się bowiem łączyć sukces w biznesie z sukcesem w życiu prywatnym…

Joanna Bielas / I.D.MEDIA

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Jakie produkty kupujemy w sieci?

Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 roku. Oto

Send Us A Message