Pełnia blasku! Historia marki Swarovski

Marka Swarovski znana jest z umiejętności łączenia przeciwieństw. Przykład? Od pięciu pokoleń zarządzana jest przez rodzinę założyciela, a jednocześnie krzewi najnowsze technologie. Przede wszystkim jednak ceniona jest za mariaż luksusu i dostępności jakie cechują sztandarowe produkty – kryształy. Na czym polega fenomen marki Swarovski?

Czechy, rok 1862. W niewielkim miasteczku przychodzi na świat Daniel Swarovski, potomek właściciela niewielkiej fabryki szkła. Rodzinny zakład będzie go fascynować, ale młody ciekawy świata człowiek nie ograniczy swych działań wyłącznie do utrzymania interesu na tym samym poziomie. Daniel, któremu nie da spokoju myśl o udoskonaleniu technik szlifowania szkła, inspirację znajdzie odwiedzając pierwszą wystawę elektryczną w Wiedniu, kiedy to z bliska ogląda znakomite wynalazki m.in. Tomasza Edisona. Od tej chwili podejmuje działania zmierzające do stworzenia maszyny przyspieszającej proces obróbki szkła. Wysiłki trwają aż 9 lat, ale trud zostaje wynagrodzony i już w 1892 roku wynalazek został opatentowany.

Kolejne lata spowodowały tak duże usprawnienie pracy, że konieczne było przeniesienie fabryki z Czech do wioski Wattens, do Tyrolskich Alp, gdzie dzięki dostępności energii w pobliżu elektrowni wodnej, Daniel Swarovski zbudował swoje imperium. Firma czeskiego geniusza od tej pory rozwijała się błyskawicznie, a produkty zyskały uznanie i renomę. Daniel Swarovski na tym jednak nie poprzestał i kolejne lata spędził na doskonaleniu procesu szlifowania szkła pod odpowiednim kątem, wpadł również na genialny pomysł naniesienia metalicznych powłok rozpraszających światło, tworząc wyjątkowy efekt.

Co ciekawe, założyciel kryształowego imperium znany był nie tylko z precyzji dotyczącej obróbki szkła, ale też ze skrupulatności w kwestii zarządzania firmą. W myśl tej zasady zdecydował np. że firma ma być kierowana wyłącznie przez członków rodziny. W efekcie już piąte pokolenie rodu Swarovski CH zarządza imperium. Dziś firma Swarovski to 3000 sklepów mieszczących się w 170 krajach i roczny przychód liczący około 3 miliardy euro. Dość wspomnieć, że tylko w kraju nad Wisłą znajduje się aż 17 salonów sprzedaży wyjątkowych, chronionych patentem kryształków. W tej biżuterii “dla każdego”, na którą mogą sobie pozwolić osoby niemające milionów na koncie, zakochały się takie gwiazdy i ikony stylu jak: Marlena Dietrich, Audrey Hepburn czy Madonna.

Po kryształki Swarovskiego chętnie sięgali czołowi projektanci domów mody kojarzonych ze stylem haute couture: Armani, Gucci czy Versace. Kryształki Swarovskiego są ozdobą same w sobie, ale mogą też zdobić każdą część stroju: od butów, po bieliznę (słynna kolekcja Victoria Secret). Firma bezbłędnie wybrała też swoje logo: wszak łabędź to ptak symbolizujący szlachetność i dumę, ale występujący pospolicie…

Warto wspomnieć, że firma Swarovski nie powinna być też kojarzona wyłącznie z biżuterią. Liczne spółki wywodzące się z tego pnia są cenione w innych branżach, czego najlepszym przykładem jest Swarovski Optic – uznany producent sprzętu optycznego; lornetek, lunet i mikroskopów.

Fascynujący świat kryształów Swarovskiego odkryć możemy udając się do Wattens w Tyrolu, gdzie działa ciekawe muzeum pełniące funkcje parku rozrywki, w którym poznać można nie tylko historię marki, jej założyciela, ale też twórczo spędzić wolny czas…

Joanna Bielas

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message