Objazdowa kampania informacyjna „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!”

W dniach 24–26 czerwca w Katowicach zagości unijna kampania pod hasłem „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!”. Przez pięć polskich miast, w tym Katowice, przejedzie autobus oferujący między innymi spotkania z lekarzami i naukowcami, którzy na co dzień zajmują się tematyką nowotworową. Celem kampanii organizowanej przez Komisję Europejską jest szerzenie wiedzy na temat profilaktyki onkologicznej oraz przełamywanie społecznego tabu związanego z rakiem.

Aby pogłębić wiedzę Polaków na temat chorób nowotworowych, Komisja Europejska startuje z kampanią „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” – inicjatywą, która ma pomóc w zwiększaniu świadomości na temat nowotworów, profilaktyki, badań przesiewowych oraz diagnostyki onkologicznej. To jedno z działań inicjowanych w ramach Misji Rak. Misje UE są inicjatywami na rzecz badań i innowacji, skupiającymi się na rozwiązywaniu głównych wyzwań społecznych, z jakimi mierzy się Europa. Jednym z nich jest właśnie walka z nowotworami.

Badania finansowane w ramach Misji Rak – w szczególności z programu ramowego Horyzont Europa – mają na celu lepsze zrozumienie nowotworów i ich przyczyn, unowocześnienie diagnostyki i leczenia dzięki opracowaniu skuteczniejszych badań przesiewowych, a także poprawę jakości życia pacjentów w trakcie oraz po leczeniu. Inne realizowane inicjatywy obejmują m.in.: utworzenie Europejskiego Centrum Cyfrowego dla Pacjentów z Nowotworami, europejskiej platformy danych UNCAN.eu  oraz budowę infrastruktur onkologicznych w państwach członkowskich.

W ramach kampanii informacyjnej odbędzie się trasa po Polsce. Specjalnie oznaczony autobus zatrzyma się w dniach 24–26 czerwca podczas obchodów Europejskiego Miasta Nauki w Katowicach. Punkt znajdujący się na terenie Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej 12 będzie czynny w godzinach 10–18. Kampania skierowana jest do wszystkich Polaków w czterech grupach wiekowych – 6–17, 18–39, 40–59 oraz osób 60+. Identyczna akcja odbywa się również na Litwie oraz w Rumunii.

Pora stawić czoła naszym lękom i dowiedzieć się więcej na temat nowotworów

W całej Unii Europejskiej nowotwory wykrywa się u 2,7 mln osób rocznie. Według prognoz w 2040 roku liczba ta wzrośnie do 3,24 mln. Jednocześnie badania pokazują, że aż 40 procentom nowotworów można zapobiec lub je wyleczyć, jeśli zostaną wykryte we wczesnym stadium. Jednak brak wiedzy na temat raka i jego leczenia sprawia, że ​​prawdopodobieństwo zachorowania wydaje się nam przerażające. W ramach kampanii „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” Komisja Europejska zachęca społeczeństwo do zgłębienia wiedzy na temat tej choroby, jej profilaktyki oraz aktualnego postępu nauki w walce z nią (w tym badań finansowanych przez UE).

„Nowotwór może dotknąć każdego z nas, ale już sama myśl o byciu zdiagnozowanym czy posiadaniu bliskiej osoby zmagającej się z nowotworem wywołuje olbrzymi lęk. W obliczu takiego strachu często wybieramy zaprzeczenie albo bierność. Nie chcemy dowiadywać się więcej, odkładamy badania na później, udajemy, że ryzyko nie istnieje. Nadszedł czas, aby stawić czoła tym obawom. To ważne zarówno dla nas samych, jak i dla naszych rodzin czy przyjaciół. Pozytywna diagnoza nie jest dziś wyrokiem śmierci, ale im szybciej rak zostanie wykryty, tym większa szansa na całkowite wyzdrowienie – mówi Joanna Drake, przewodnicząca europejskiej Misji Rak.Kampania opatrzona hasłem: „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” koncentruje się na zachęcaniu Polaków do spojrzenia na tę chorobę z innych perspektyw:

  • Jakie są dostępne rozwiązania, metody diagnostyki oraz leczenia do walki z rakiem, którymi dysponuje współczesna medycyna.
  • Jakie są badania prowadzone na ten temat (aby zrozumieć, jak dobrze jesteśmy przygotowani do walki z nowotworami).
  • Na czym polega profilaktyka raka oraz jakie badania przesiewowe warto wykonywać.

Trzy główne powody, przez które coraz więcej Europejczyków słyszy diagnozę „nowotwór”, to: starzenie się społeczeństwa, niezdrowy styl życia oraz nierówny dostęp do badań i opieki medycznej. Jednym z celów kampanii jest kierowanie informacji na temat raka także do osób wykluczonych – zarówno pod względem geograficznym, jak i cyfrowym.

Spotkania ze specjalistami podczas pięciu dużych imprez w Polsce

Autobus, który przejedzie przez Polskę, wyposażony jest w specjalne pomieszczenie przeznaczone do rozmów ze specjalistami. W ramach każdego przystanku organizowane będą również sesje pytań i odpowiedzi, podczas których personel medyczny, eksperci oraz pacjenci onkologiczni podzielą się swoją wiedzą i wskazówkami. Nie zabraknie także materiałów edukacyjnych oraz atrakcji, takich jak: fotobudka czy kącik dla najmłodszych z grami.

Promowane treści powinny pomóc Polakom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących ich stylu życia, diety, codziennych nawyków oraz regularnego badania się.

„Jako Fundacja Oko w Oko z Rakiem, która działa w trzech obszarach: wsparcia pacjenta onkologicznego, edukacji na temat profilaktyki oraz promocji zdrowego stylu życia, bardzo doceniamy możliwość wzięcia udziału w kampanii. Mając na uwadze potrzeby działań profilaktycznych, dołączyliśmy do akcji, by wspólnie promować działania profilaktyczne. Zdrowy styl życia to klucz do długiego życia. Dla uczestników wydarzenia przygotowaliśmy zakładki do książek poświęcone tematyce profilaktyki nowotworowej. Natomiast 25 czerwca, we wtorek, zapraszamy na naukę samobadania piersi, jąder czy węzłów chłonnych na fantomach” – mówi Justyna Dec, prezes zarządu Fundacji Oko w Oko z Rakiem.

Przystanki kampanii objazdowej obejmują:

  • 24–06 – Tydzień Śląski podczas Festiwalu Europejskie Miasto Nauki, Katowice
  • 03–07 – Gdynia, Plac Wolnej Ukrainy
  • 12–07 – Dni Grunwaldu, Grunwald
  • 19–07 – WROsound, Wrocław
  • 25–07 – Carnaval Sztukmistrzów, Lublin

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie: Spójrz, Polsko! | Research and Innovation (europa.eu)

Źródło: Komisja Europejska / All 4 Comms

O Komisji Europejskiej:

Komisja Europejska to organ wykonawczy Unii Europejskiej odpowiedzialny za bieżącą politykę Unii, nadzorujący prace wszystkich jej agencji i zarządzający jej funduszami. Komisja posiada wyłączną inicjatywę legislacyjną w zakresie prawa unijnego oraz jest uprawniona do wydawania rozporządzeń wykonawczych.

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Z biżuterią Vezzi zakochasz się w jesieni!

Jesień kocha żakiety, kolorowe rajstopy, czółenka i berety. Zwieńczeniem codziennych stylizacji jak zawsze będzie biżuteria. Nowości od Vezzi w postaci pierścionków – sygnetów, sztywnych bransoletek

Send Us A Message