Marketing w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa wymusiła zmiany nie tylko w naszym życiu prywatnym, lecz także zawodowym. Podczas pierwszego lockdownu społeczeństwo znalazło się w kuriozalnej sytuacji, zamknięto usługi, praktycznie zamrożono działalność hoteli, a branża eventowa i transportowa zostały wykluczone z rynku z dnia na dzień. To wszystko sprawiło, że życie i biznes przeniosły się do sieci na jeszcze większą skalę, niż wcześniej. Online mogliśmy uczestniczyć w zajęciach fitness, zajęciach językowych, a nawet zasięgnąć telefonicznej porady u lekarza.

Koronawirus jako motor zmian

Ograniczenie przemieszczania się wymusiło na przedsiębiorcach kreatywność i innowacyjność. Większe i mniejsze marki zaczęły inwestować w tworzenie lub rozbudowę swoich sklepów internetowych. LPP nawiązało partnerstwo z amerykańskim gigantem technologicznym Google, by poprawić działanie swojego e-sklepu w oparciu o sztuczną inteligencję. Biedronka rozpoczęła współpracę z aplikacją Glovo, oferując tym samym dostawę zakupów spożywczych bezpośrednio do klienta. Natomiast trójmiejski Gastro Food z dnia na dzień zmienił model biznesowy z B2B na B2C, dowożąc świeże owoce i warzywa pod drzwi konsumentów.

Jak zmienili się konsumenci?

Zmieniły się przede wszystkim oczekiwania i styl życia konsumentów. Jan Karasek z KPMG Polska zwraca uwagę na większe zaawansowanie w korzystaniu z rozwiązań technologicznych przez konsumentów. Trendem wśród społeczeństwa jest także nacisk na ograniczenie wydatków i znalezienie produktów, które oferują „good value for money” tj. najbardziej optymalną cenę w stosunku do jakości.

Karasek zwraca także uwagę na bezpieczeństwo zakupów oraz zaufanie do firmy jako wartości ważne dla klientów w obecnym czasie. Te spostrzeżenia potwierdza raport „Świadomy konsument”, który stwierdza, że ponad 70% osób decyduje się na zakup w momencie, gdy produkt jest potrzebny. Raport podkreśla także fakt, że konsumenci zwracają uwagę na jakość komunikacji marki oraz jej autentyczność.

Strona internetowa, to wizytówka firmy

Strona firmy jest jak wizytówka. Ma dostarczyć informacji o firmie, jej produktach i usługach. Firmy, które nie posiadają strony internetowej powinny zainwestować w jej kreację. Natomiast te, które mają już własną witrynę, powinny skupić się na jej pozycjonowaniu, co zostanie poruszone w dalszej części artykułu.

Przy budowaniu strony internetowej bardzo ważny jest aspekt przyjazności użytkownikowi- warto zwrócić na to uwagę już na samym początku tworzenia witryny. Strona internetowa powinna być czytelna, łatwa w obsłudze i przyjemna dla oka. Niepożądane są błędy ortograficzne czy składniowe oraz natłok kolorów, grafik i treści. Strona przyjazna użytkownikowi wydłuża czas spędzany na stronie i zwiększa szansę na sprzedaż- szczególnie w czasach koronawirusa. 

Potęga pozycjonowania

Pozycjonowanie to nic innego, jak podnoszenie rankingu strony w oczach wyszukiwarki Google. By pozycjonowanie było skuteczne, warto upewnić się, że linki, których używamy są wartościowe I bezpieczne dla Google. Bedą to szczególnie fora zagraniczne oraz portale społecznościowe.

Kolejna sprawa, to ciągłość działań- pozycjonowanie musi odbywać się regularnie, by przynosiło zadowalające efekty. Warto także zwrócić uwagę na unikatowe treści na stronie, które będą uwzględniać pozycjonowane przez nas słowa kluczowe.

Niestety, na efekty pozycjonowania często trzeba poczekać. Jeśli zatem dopiero rozpoczynasz przygodę z pozycjonowaniem, dobrym rozwiązaniem będzie inwestycja w GoogleAds, które działają szybko i efektywnie, przy odpowiedniej konfiguracji.

GoogleAds- internetowy booster

Reklamy sponsorowane Google, to sprawdzony sposób, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Dlaczego? Otóż reklamy Google pojawiają się na samej górze wyszukiwań, jeszcze nad pozycjami organicznymi. Potencjalny klient widzi GoogleAds Twojej firmy, zanim zobaczy najlepiej wypozycjonowaną stronę- znacznie zwiększa to szanse na odwiedziny Twojej witryny.

Kolejną zaletą reklam Google jest możliwość stworzenia kampanii remarketingowych. Taka kampania opiera się na ponownym kierowaniu treści do klienta, by pomóc mu podjąć finalną decyzję o zakupie. Głównym wyróżnikiem kampanii remarketingowych jest możliwość kierowania treści w różnych formach, od tekstu, przez grafiki, aż do materiałów wideo.

Dodatkowo, GoogleAds umożliwia nam tworzenie reklam graficznych (banerów) na stronach partnerskich Google. Zalety? Duży zasób stron, na których pojawiają się nasze reklamy oraz możliwość dobrania kilku formatów. Przy tworzeniu banerów trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów- między innymi grupę docelową, dobór kolorów oraz treść. Jesteś ciekawy jak stworzyć skuteczny baner? Zajrzyj tutaj.

Media społecznościowe

W obecnych czasach reguły gry w marketingu zostały zmienione. Liczy się autentyczność marki oraz jakość przekazywanych treści. W związku z dużą ilością informacji docierających do konsumentów, stają się oni coraz bardziej wymagający w kwestii materiałów publikowanych przez influencerów, firmy, czy polityków. Solidność to podstawa dzisiejszej komunikacji.

Warto położyć nacisk na poniższe aspekty w komunikacji:

  • Autentyczność- świetnie można ją pokazać poprzez InstaStories; szczególnie z wykorzystaniem funkcji LIVE, czy ankiet.
  • Cechy osobowości marki- warto pokazywać je regularnie, podkreślać co liczy się dla marki, jakie są jej wartości. Sprawia to, że nasi klienci mogą się z nimi identyfikować, a marka otrzymuje cechy realnej osoby.
  • Bezpośredniość- marketing w dzisiejszych czasach, to przede wszystkim uczciwość i szczerość z klientami. Warto wykorzystać kanały mediów społecznościowych, by pytać o opinie klientów i śledzić ich postawy.
  • Regularność- udany marketing w social media musi być regularny. Portale społecznościowe ciągle obcinają zasięgi, więc tylko konta działające regularnie i posiadające społeczność będą w stanie wybić się bez promowania.

Content is king

Content, to nic innego jak treść. Jakie korzyści może przynieść content marketing? Między innymi zwiększenie sprzedaży oraz większe zainteresowanie naszą stroną internetową. Dodatkowo, dobry content pomoże w zbudowaniu lojalnej bazy klientów.

Jaka powinna być treść, by przyciągnąć klienta? Przede wszystkim, angażująca. By content na naszych kanałach był interesujący, należy wziąć pod uwagę profil osoby, do której kierujemy naszą ofertę oraz oczekiwania klienta. W jednych branżach treść będzie wymagała oficjalnego języka, natomiast w innych będzie można pozwolić sobie na więcej luzu i swobody.

Grupa na Facebooku

Komunikacja marki w mediach społecznościowych powinna skupiać się na budowaniu zaufanej grupy odbiorców oraz wspierającej się społeczności. Bardzo popularne są obecnie grupy na Facebooku– wiele marek decyduje się na założenie własnych, na których później moderują treści  czy komentarze. Dzięki temu powstaje grupa fanów, która jest emocjonalnie przywiązana do marki.

Grupy umożliwiają jeszcze bliższy kontakt z klientem oraz zwiększają zaangażowanie. Angażując się w działania grupy marka może też zyskać bezcenny feedback swoich produktów oraz szczere opinie użytkowników. Swoje grupy posiadają między innymi: Your KAYA, Ewa Chodakowska, czy Xiaomi Polska.

Klucz do sukcesu

Kluczem do sukcesu w marketingu w czasach koronawirusa jest wyjście naprzeciw potrzebom klientów. Powyżej zaproponowane rozwiązania stosowane krótkoterminowo, nie zapewnią Twojej firmie sukcesu. Jeśli jednak będą wdrażane systematycznie i przez dłuższy czas, na pewno zauważysz zwiększone zainteresowanie swoją firmą lub produktami. Stosując powyższe strategie zwiększy się także Twoja sprzedaż.

Pandemia koronawirusa postawiła przed przedsiębiorcami wiele wyzwań, jednak stworzyła także nowe możliwości- wiele firm odnosi sukcesy wymyślając coraz to lepsze rozwiązania, które ułatwiają Polakom życie w trakcie pandemii. Przekonaj się sam, ile możesz zyskać, inwestując w marketing internetowy.

13+

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message