Kobieca strona biznesu

W ostatnich latach zwiększała się liczba zakładanych i prowadzonych przedsiębiorstw. Banki, biura księgowe, kancelarie prawnicze mają coraz więcej nowych klientów. Co trzecia firma w Polsce zakładana jest przez kobietę lub kobiety. Pod tym względem Polska jest jednym z liderów w Unii Europejskiej (średnia dla UE to 31%).* Co ciekawe kobiety zakładają własne biznesy nie z przymusu, a z chęci realizacji własnych pasji czy rozwoju. Dlaczego coraz więcej kobiet decyduje się na założenie biznesu, a nie na stałą pracę na etacie? Czy warto być przygotowaną do prowadzenia firmy? I jak wygląda kobieca strona biznesu? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule.

Kobieca intuicja, talentem w biznesie

Moment, w którym kobieta decyduje się na założenie własnej firmy wynika z potrzeby chęci samorozwoju, elastyczności czasu pracy oraz spełnienia swoich marzeń. Osobowość kobiet pozwala im na działanie na wielu płaszczyznach. Kobiety, takie jak ja, w żyłach których płynie biznesowa krew odnajdują się różnych rolach – kobiety matki, kobiety partnerki, kobiety menadżerki i wiele innych. Połączenie tych wszystkich ról bywa czasem trudne, ale znalezienie tzw. Life Balance jest możliwe i bardzo istotne. Zmysł organizacyjny, doświadczenie finansowe oraz chęć pomagania innym znacznie ułatwiają mi prowadzenie mojej redakcji. Zwróćmy uwagę, że bez względu na rodzaj biznesu, jaki prowadzimy, czy jest to wydawnictwo, sklep spożywczy, salon odnowy biologicznej, centrum zdrowia i urody czy też biuro rachunkowe lub kancelaria prawna najistotniejsze jest to, aby wykonywana przez nas praca była zgodna z naszymi umiejętnościami, zamiłowaniami i sprawiała nam radość. Jeśli kochasz to, co robisz to nie przepracujesz ani jednego dnia. Każdy dobrze prosperujący biznes powstał, dlatego, że jego właścicielka miała pomysł, który przekuła w działanie. Nie bójmy się tworzyć nowe, odważne biznesy. Każda zainwestowana złotówka oraz każda minuta, poświęcona na budowanie własnej firmy uczy nas determinacji, odwagi i daje naszym klientom dodatkową wartość oraz zadowolenie. Nawet w czasach kryzysu najbardziej zwariowany pomysł może okazać się strzałem w dziesiątkę. Biznesy prowadzone przez kobiety w większości oparte są na kobiecej intuicji, która jest talentem w biznesie. Decyzje podejmowane przez kobiety pod wpływem intuicji w 90% okazują się słuszne i właściwe – mówi Ilona Adamska w ekskluzywnym wywiadzie w mojej książce „69 Biznesowych Porad dla Przedsiębiorczych Kobiet”.

To co potrafisz, może okazać się zbawienne

Zestaw naszych kompetencji, umiejętności oraz predyspozycji pozwala na zbudowanie dobrze prosperującej działalności gospodarczej. Często wieloletnia praca w różnych miejscach oraz zdobyte tam doświadczenie jest kluczowym elementem przygotowania się do prowadzenia biznesu. Przychodzi taki moment w życiu zawodowym, kiedy kobieta osiąga tzw. „szklany sufit” tam, gdzie pracuje. Jest on barierą nie do przejścia. Brak możliwości awansu zawodowego oraz rozwoju osobistego i zawodowego powodują, że kobieta decyduje się na założenie własnej firmy. Jej pasje, marzenia i talenty pokazują, w czym jest najlepsza. Pragnie pokazać światu, że jej potencjał jest dużo większy niż dotychczas. To z kolei przekłada się na ambicje i skłonność do podejmowania ryzyka. 

Warto prowadzić taki biznes, który jest zgodny z tym, co potrafimy. Wtedy nawet brak kapitału na założenie firmy nie jest przeszkodą do rozpoczęcia nowej drogi zawodowej. Know-how jest czasem bardziej wartościowy niż pieniądze na start.

Pomaganie stałym elementem życia kobiety

Kobiety chętnie pomagają innym. Opiekuńczość wpisana na stałe w nasze życie powoduje, że chęć pomagania staje się często tym, co popycha nas do nowego rozdziału w życiu. Tak jak prywatnie sprawujemy opiekę nad członkami rodzin, tak samo zawodowo chcemy dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dokładając do tego marzenia, wiedzę, doświadczenie i talenty powstaje świetnie prosperująca firma. Kobieta w biznesie potrafi doskonale robić kilka rzeczy na raz. W ciągu dnia zajmuje się marketingiem i promocją siebie i swojej firmy, dba o świetne relacje z klientami, opracowuje strategie działania na kolejne dni i tygodnie, a przede wszystkim zajmuje się tym, co jest główną działalnością firmy, czyli tak jak ja piszę kolejny artykuł do własnego dwumiesięcznika Business Intelligence czy wydaje kolejną książkę. Zawsze zwracam uwagę na to, co piszę i do kogo jest skierowane. Dlatego tak dobrze jest to odbierane przez Czytelników. Bardzo dobra organizacja czasu pracy i umiejętność robienia wielu rzeczy w tym samym czasie daje nam – kobietom przewagę w biznesie. Im więcej mamy zadań do wykonania, tym lepiej się z nich wywiązujemy.

Siła kobiet, ich odwaga i determinacja przekładają się na coraz większą ilość nowopowstałych kobiecych firm. Pomagają w tym programy akceleracyjne takie jak „Biznes w kobiecych rękach”, którego sama jestem Absolwentką. Kobiety są idealnym partnerem w biznesowym świecie, zdominowanym dotychczas przez mężczyzn. Biznesy prowadzone przez kobiety są odpowiedzialne, przemyślane, a one same dobrze przygotowane do ich prowadzenia.

*dane na 2018 rok

Elżbieta Jachymczak – redaktor naczelna magazynu „Business Intelligence”

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message