Katarzyna Pawlikowska: Czy jesteś szczęśliwa?

Jakie są współczesne Polki? Coraz bardziej różnorodne i coraz bardziej
świadome siebie. Wyniki badania „Polki i Polacy”, jakie zrealizowałam w 2018 roku z agencją SW Research1 pokazały, że jest aż siedem segmentów psychograficznych dorosłych Polek, czyli grup kobiet, które mają podobne motywacje, światopogląd, styl życia itp. – o dwa więcej niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn – jesteśmy wyraźnie bardziej
zróżnicowane niż oni.

Różną nas – kobiety – między sobą odmienne wartości, jakie wyznajemy, mamy często inne upodobania, marzenia i pragnienia, co innego nas inspiruje, ale jednocześnie bardzo wiele nas łączy, nie tylko w kontekście wspólnoty kulturowej.

Czujemy potrzebę zmiany i wcielamy ją w życie. Po raz pierwszy w historii wychowujemy nasze córki na spełnione osoby, które będą umiały dzielić się obowiązkami z partnerem, będą przygotowane do tego, by realizować nie tylko potrzebę i obowiązek bycia mamą, żoną i gospodynią, ale także własne pasje i marzenia.

Jeszcze tkwi w nas wiele frustracji i całej gamy nakazów wewnętrznych zawsze zaczynających się od słowa „powinnam”, wiele z nas zmaga się z wdrukowanym przez mamy, babcie i najbliższe środowisko przekonaniem, że najważniejszą rolą kobiety jest służba na rzecz rodziny, dzieci, domu… Do tego brakuje nam ciągle pewności siebie – zdobywamy wykształcenie, rozwijamy się zawodowo a w głębi duszy coś szepcze nam: „Jesteś niewystarczająco dobra”.

Wyniki badania „Polki i Polacy” wyraźnie pokazały, jaki to problem. Za pewne siebie uważa się jedynie 24% dorosłych Polek! A jednak, w ciągu zaledwie kilku lat w świadomości Polek nastąpiły wielkie zmiany. Coraz więcej jest kobiet znajdujących harmonię pomiędzy życiem zawodowym a rodzinnym, coraz częściej udaje się nam łapać dystans, podejmować decyzje dotyczące priorytetów w danym momencie życia i coraz mniej mamy sobie za złe, jeśli konsekwencje tych wyborów oznaczają konieczność ograniczenia naszego udziału w jakimś okresie czasu w życiu domowym.

W 2012 roku zaledwie 10% Polek należało do grupy Spełnionych Profesjonalistek – kobiet, które potrafiły umiejętnie łączyć przestrzeń osobistą z zawodową, które czuły wewnętrzną moc sprawczą i potrafiły sobie „odpuścić”, kiedy sytuacja wymagała, by poświęcić jakąś sferę życia po to, by zrealizować upragniony cel (czy to związany z pracą, nauką, pasją czy decyzją o macierzyństwie lub wyjeździe z mężem do innego miasta).

Obecnie takich kobiet jest w Polsce prawie 20%. Badanie „DNA Sukcesu Polek”3 pokazuje, że jesteśmy bardzo spragnione osiągnięć i to we wszystkich aspektach życia – jako liderki, matki, partnerki, singielki, kobiety z pasją. Jesteśmy coraz bardziej świadome tego, czego chcemy, co jest dla nas wielką wartością i co faktycznie znaczy dla nas prawdziwy sukces.

Aż 92% z nas ma świadomość kosztów i zagrożeń, które mogą się pojawić, gdy zdobywamy upragniony szczyt. Jeśli cena jest zbyt wysoka, całe przedsięwzięcie przestaje mieć sens i nie sprawia radości – uważnie więc szacujemy koszty tej osobistej inwestycji i staramy się na nie przygotować.

Coraz rzadziej są one dla nas przeszkodą w realizacji planów i marzeń, nawet jeśli budzą lęk (co czwarta Polka za swój sukces uważa konfrontację ze swoimi lękami). Nigdy jeszcze w całej historii nie mogłyśmy tak wiele, nie miałyśmy takiego wpływu na losy kraju i siebie, nigdy nie miałyśmy takiego otwarcia na rozwój i wiatru w skrzydłach, ale równie wiele jak się udało jest jeszcze do zrobienia – także w kwestii naszego poczucia sprawczości i faktycznego spełniania własnych pragnień.

Patrzę na wyniki badań, spotykam się z czytelniczkami mojej książki „Yestem kobietą!”, dostaję wiadomości od kobiet obserwujących mój profil na Instagramie i widzę jak bardzo – mimo tak pozytywnych przemian – ciągle mamy problem z tym, że spoglądając w lustro, zbyt wiele z nas patrzy na siebie nie własnymi oczyma, a oczyma naszych najbliższych. Jesteśmy lub staramy się być takie, jakimi widzą lub chcą nas widzieć nasi bliscy, przyjaciele, otoczenie w pracy. Czasami gramy w takim niewłasnym scenariuszu przez wiele lat, zanim następuje przebudzenie.

Dlatego tak często mówię – dziewczyno (w każdym wieku), umów się na randkę z tą wspaniałą kobietą, która codziennie oglądasz w lustrze!

Zrób sobie kawę, herbatę albo nalej szklankę wody, usiądź i pogadaj… sama z sobą. Zapytaj się siebie: czy to jest naprawdę MOJE życie? MÓJ sukces, do którego dążę? Czy jestem na drodze do tego, by realizować największe marzenia? Czy żyję zgodnie z tym, co jest dla mnie wielką wartością? Czy jestem szczęśliwa?

Takie proste pytania, prawda? Czy znasz odpowiedź
na wszystkie?

Kobieco i czule, pozdrawiam!

Katarzyna Pawlikowska – kobietolożka, która od lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań, poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka trzech książek i kilkuset publikacji oraz badań, między innymi psychografii Polek i Polaków 2018. Ekspertka ds. kobiet TVN i innych mediów. Pomysłodawczyni i prowadząca cykl „Kobiece DNA” w DD TVN. Felietonistka Onetu. Influencerka kobiet dojrzałych na Instagramie (@Yestemkobietą!). „Idealnie nieidealna za to prawdziwa” – uważa, że szczęście przychodzi z wiekiem. Wykładowca i charyzmatyczna mówczyni motywacyjna. Jedyna Polka prelegentka podczas The Global Summit on Marketing to Women w Nowym Jorku, z którym związana jest od kilku lat. Od wielu lat jurorka w ważnych biznesowych konkursach. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, strateg i doradca biznesowy.

Felieton pochodzi z książki “Kobiety o kobietach, czyli cała prawda o płci pięknej” Ilony Adamskiej, Wydawnictwo I.D.MEDIA, Warszawa 2019. Książka dostępna w formie ebooka na publio.pl.

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Jakie produkty kupujemy w sieci?

Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 roku. Oto

Send Us A Message