Karolina Prusaczyk: Skuteczna komunikacja w biznesie

Pamiętam, jak jeszcze pół roku temu wychodziłam rano do pracy, mijając na ulicy mnóstwo ludzi, którzy podobnie jak ja biegli do swojego biura. Mogliśmy spotykać się ze znajomymi w pracy, czy w kawiarni. Niedzielne obiady u rodziców też były wpisane w grafik. Potem przyszedł czas lockdownu i wszystko się zmieniło. W tym także komunikacja między ludźmi na płaszczyźnie prywatnej i biznesowej. Zostaliśmy zamknięci w domach, w małym gronie, z dala od przyjaciół i współpracowników. Wiele firm przeszło na pracę zdalną. W konsekwencji musiał zmienić się również sposób komunikacji przedsiębiorstwa z pracownikami i kontrahentami.

Komunikacja w biznesie jest jednym z kluczowych elementów, od których zależy powodzenie biznesu czy realizowanego projektu. To nic innego jak proces przekazywania informacji. Na płaszczyźnie biznesowej przekazywanie informacji odbywa się wewnątrz firmy lub między przedsiębiorstwami. Nadawca przekazuje komunikat przez kanał komunikacyjny do odbiorcy. Ogromną rolę odgrywa tu sam komunikat, który musi być odpowiednio zbudowany i dobrany pod względem językowym. Powinien być jasny i zrozumiały dla każdej ze stron.

Właściwa komunikacja w środowisku pracy to podstawa. Wpływa na organizację pracy, integrację, relację między pracownikami i klientami firmy. Niestety nadal często zdarza się, że rola tego procesu jest niedoceniana. Chcesz dowiedzieć się jak rozmawiać, by odnosić sukcesy? Już wyjaśniam.

Nie jest to tak łatwy proces, jak mogłoby się wydawać. Nie wystarczy, że będziesz jasno formułować myśli, by były zrozumiałe dla Twojego rozmówcy. Musisz wiedzieć, że ogromne znaczenie podczas rozmowy mają komunikaty niewerbalne. Większość z nas nie potrafi ich trafnie odczytywać ani dopasować do komunikatu werbalnego. Na odbiór komunikatu przez nadawcę, zdecydowanie bardziej wpływa ton głosu i mowa ciała niż sama jego treść. Najważniejsze jest to co ukryte między słowami. Komunikaty niewerbalne mają dużą siłę, a specjaliści z premedytacją to wykorzystują. Może to mieć duże znaczenie na przykład podczas negocjacji biznesowych.

Jednak co zrobić z tą wiedzą w momencie, gdy pracujemy zdalnie i nie mamy bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami firmy? Nie da się ukryć, że w takiej sytuacji procesy komunikacyjne są utrudnione. Jest też większa możliwość wystąpienia błędów w komunikacji. Warto jeszcze bardziej zadbać o to, by informacje były sprawnie przekazywane. Dużym ułatwieniem są wideokonferencję, na których widzimy naszego rozmówcę. Oczywiście nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu. Jednak w tych trudnych czasach należy szukać nowych rozwiązań i dostosować się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Zapamiętaj, że poprzez właściwą komunikację możesz osiągnąć ogromny sukces. Z kolei ignorując ją, osiągniesz jedynie spektakularną porażkę. To od Ciebie zależy, jak wykorzystasz tę wiedzę w swoim życiu zawodowym i prywatnym.

Karolina Prusaczyk

2+

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message