Jak uratować 40 tysięcy drzew w rok?

Światowy Dzień Ziemi (22 kwietnia) to dobra okazja, aby zastanowić się nad naszym wpływem na kondycję planety. Troska o środowisko może przejawiać się w najróżniejszy sposób – realne znaczenie mają nawet drobne, codzienne decyzje, np. podczas zakupów internetowych. Wybierając opcję dostawy zamówienia online do salonu Empik, mamy szansę wspólnie uratować nawet 40 000 drzew rocznie. To cztery razy więcej niż rośnie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Wszystko za sprawą braku opakowania – kartonu i wypełniaczy. Taka ekodostawa dostępna jest już dla ¾ artykułów oferowanych bezpośrednio przez Empik.com, np. książek, płyt, filmów czy zabawek.

Jako konsumenci zwracamy coraz większą uwagę na to, jak nasze zakupy wpływają na środowisko naturalne. Według raportu Deloitte* ponad 80% Polaków stara się zachowywać proekologicznie, a 58% wybiera produkty marek, które podejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Prostym sposobem ograniczenia negatywnego wpływu na kondycję Ziemi jest wybór odpowiedniej metody dostawy zamówień online. Wygoda zakupów w Internecie i działanie w zgodzie z naturą nie muszą się wykluczać.

Najpopularniejsza opcja dostawy zamówień z Empik.com jest jednocześnie najbardziej ekologiczna spośród dostępnych. Mowa o odbiorze produktów w salonach stacjonarnych – metodzie wygodnej i bezpłatnej dla wszystkich, niezależnie od wartości zakupionych produktów. Już teraz ponad 80% takich zamówień trafia do klientów bez kartonowych opakowań i wypełniaczy.

Jak to działa?

Wystarczy niespełna 250 zamówień z odbiorem w salonie, aby uratować 1 drzewo. W skali roku możemy osiągnąć naprawdę dużo. Zmniejszając zużycie opakowań kartonowych o 610 ton, wspólnie ratujemy aż 40 000 drzew – cztery razy więcej niż rośnie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Takie ekodostawy obejmują już ¾ produktów oferowanych bezpośrednio przez Empik.com – książki, muzykę, filmy, zabawki i część artykułów z kategorii sport, motoryzacja i AGD. Do końca roku Empik planuje rozszerzyć opcję wysyłki bez opakowania na kolejne kategorie produktów. Obecnie, dostawa bez opakowań dotyczy zamówień do czterech sztuk jednocześnie.

– Testujemy to rozwiązanie od pół roku i na bieżąco śledzimy reakcje klientów. Okazuje się, że gdy odbierają swoje zamówienia w salonie bez opakowania, ich poziom zadowolenia (mierzony tzw. wskaźnikiem NPS) jest wyższy, niż gdy otrzymują paczkę w kartonie. Reakcje są bardzo pozytywne – nasi klienci wierzą w sens odpowiedzialnego kupowania i to motywuje nas do wprowadzenia kolejnych proekologicznych zmian– komentuje Mateusz Rokita, Dyrektor ds. Logistyki w Empiku.

Mimo braku opakowań i wypełniaczy, zamówione produkty są odpowiednio zabezpieczone w trakcie transportu z magazynu do miejsca odbioru – znajdują się w zbiorczych, usztywnionych pudełkach. Z tej metody dostawy wyłączone są między innymi produkty o wysokiej wartości, tzw. drobnogabarytowe oraz podatne na uszkodzenia mechaniczne (np. szklane flakony perfum, płyty winylowe czy figurki). Należy również pamiętać, że darmowa opcja dostawy do salonu bez opakowania dotyczy produktów oferowanych bezpośrednio przez Empik – sprzedający na Empik Marketplace (EmpikPlace) przygotowują zamówienia do wysyłki zgodnie z dotychczasowymi standardami.

Małe kroki do wielkiego ekocelu

Rezygnacja z pakowania zamówień odbieranych w salonach to jedna z inicjatyw w ramach programu Empik Kocha Planetę.

– Zaczęliśmy również wdrażać nowy standard pakowania pozostałych zamówień z wykorzystaniem ekorozwiązań. Nie chcemy generować niepotrzebnych odpadów, które w dodatku mogą być trudne do przetworzenia. Pierwsi klienci otrzymują już swoje paczki z nowym, papierowym wypełnieniem. Testujemy również papierowe taśmy. Docelowo, w ciągu kilku miesięcy przestaniemy korzystać z plastikowych folii do pakowania produktów zamówionych na Empik.com – zapowiada Mateusz Rokita.

Kolejnym przykładem rozwiązania niwelującego negatywny wpływ na środowisko jest funkcjonująca od lat usługa ekspresowej rezerwacji produktu online i odbioru w salonie już po 2 godzinach. To świetna alternatywa dla zamówień online – dzięki niej produkty nie muszą być pakowane ani transportowane z magazynu. Z kolei usługa Pay&Go dostępna w aplikacji pozwala samodzielnie przeprowadzić transakcję w salonie bez drukowania paragonu i tylko z fakturą elektroniczną, co znacznie ogranicza zużycie papieru. Co więcej, ponad 7 milionów użytkowników Empik Premium i Empik Premium Free nie posiada plastikowych kart – aby korzystać z benefitów w salonach wystarczy konto w aplikacji z e-kartą.

Marka stara się również inspirować do działania, np. poprzez warsztaty czy spotkania online z aktywistami i ekspertami. Konsekwentnie rozwija też ofertę certyfikowanych ekoproduktów na Empik.com – to m.in. kosmetyki naturalne, akcesoria dla mamy i dziecka (do karmienia i pielęgnacji), ekologiczne środki czystości oraz drewniane i bezpieczne zabawki.

Jednak Empik na tym nie poprzestaje. Właśnie zakończył pilotaż i przygotowuje się do wprowadzenia we wszystkich salonach odzysku kartonów, w których są dostarczane produkty na półki. Dodatkowo ponownie wykorzystuje opakowania, w których dostawcy wysyłają towar do magazynu Empiku. Tylko dzięki tym rozwiązaniom zużyje w tym roku o 50% kartonów mniej niż rok wcześniej. Empik zapowiada, że to dopiero początek zmian i wśród priorytetów wymienia również ekologiczny transport, który pomoże zminimalizować ślad węglowy.

Więcej o działaniach Empiku na rzecz środowiska można przeczytać na stronie Empik.com/empik-kocha-planete.

*Raport Obawy o stan środowiska naturalnego i klimatu. Indeks Postaw Klimatycznych z badania zrealizowanego przez Deloitte w terminie 10-14 czerwca 2021 roku na reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 15. r. ż.

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message