Jak stworzyć wyjątkową usługę beauty?

W branży usług beauty dziś już nie wystarczy wykonać technicznie poprawny zabieg. Jeżeli pragniemy się wyróżnić oraz zyskać grono zadowolonych klientek musimy dać od siebie znacznie więcej. Wiele salonów popełnia podstawowy błąd jakim jest niezwracanie wystarczającej uwagi na potrzeby oraz doświadczenia klientów. Takie podejście skutkuje nieustanną potrzebą pozyskiwania nowych usługobiorców. Jesteśmy dziś bardziej świadome swoich potrzeb i tego, że mamy wybór, więc jeśli nawet będziemy zadowolone z samego zabiegu, lecz o wiele mniej z całości usługi to będziemy bardziej skłonne do poszukania innego miejsca.

Podczas szkoleń oraz warsztatów „Estetyka Wrażeń”, które prowadzę dla salonów urody, zawsze zadaję podstawowe pytanie: Kiedy zaczyna się moment rozpoczęcia naszej usługi? Czy jest to faktyczny początek zabiegu? Czy może wcześniej- gdy nasz klient przekroczy próg salonu?

Jeśli chcesz, aby twój salon był wyróżniającym się miejscem, musisz wziąć pod uwagę, że kontakt z Twoją usługą jest równoznaczny z kontaktem z Twoją marką. Oznacza to, że usługa rozpoczyna się już na etapie poszukiwań lub umówienia się na wizytę i z pewnością nie kończy, gdy klient wychodzi z salonu po zabiegu. To co jest wyjątkowe w usługach beauty to fakt, że przez ich charakter oraz częstotliwość możliwe jest budowanie szczególnych relacji z klientem. Dlatego otoczenie oraz warunki, w jakich wykonywane są zabiegi jest bardzo znaczące.

KOBIECA WRAŻLIWOŚC A WYJĄTKOWE MIEJSCE

Większość osób korzystających z usług branży beauty stanowią kobiety. Z natury jesteśmy bardziej wrażliwe na wszelkie bodźce, dlatego tak istotne jest, aby tworząc zarówno samą usługę, jak i miejsce, w którym jest ona wykonywana, zadbać o każdy szczegół wpływający na pozytywne odczucia i komfort klientki podczas wizyty w naszym salonie.

Czym zatem powinno wyróżniać się miejsce, w którym każda kobieta będzie czuć się wyjątkowo? Prócz pięknej, estetycznej przestrzeni, w której każda z nas uwielbia przebywać, warto zwrócić uwagę na szczegóły, które choć często pomijane mogą stworzyć niepowtarzalną atmosferę. Są to między innymi odpowiednia muzyka rozchodząca się w tle, przyjemny zapach unoszący się w salonie, możliwość skosztowania dobrej jakości czekoladek bądź wypicia aromatycznej kawy.

PRZESTRZEŃ WIZUALNA I PRZYJEMNE DOZNANIA

Bardzo ważną kwestią jest poczucie intymności podczas wizyty, dlatego tworząc miejsce, w którym wykonujemy nasze zabiegi warto zwrócić uwagę na aranżację.

W zależności od tego kim jesteśmy i kto jest naszym wymarzonym potencjalnym klientem, możemy już na etapie projektowania przestrzeni dobrać elementy wystroju w taki sposób, aby zadbać o dobre samopoczucie korzystających z naszych usług, kładąc szczególny nacisk na materiały i kolory przewodnie. Dla przykładu, malutki przytulny kącik z dominującym drewnem oraz szkłem będzie oddziaływał bardzo pozytywnie na kobiety ceniące minimalizm. Z kolei panie, które lubią bardziej  ekstrawagancki styl i przy wyborze salonu stawiają na prestiż miejsca, docenią wystrój zdominowany barwami złota, czerni i bieli, z elementami np. chromu. Jest to spowodowane uwarunkowaniami genetycznymi naszego mózgu i w zależności od tego, która jego część jest bardziej dominująca, takich wyborów w kontekście miejsca, kolorów czy nawet materiałów będziemy dokonywać. Dlatego przygotowując salon musimy brać pod uwagę, jaką jesteśmy osobą i jaki przekaz komunikacyjny swojej marki chcemy kierować do potencjalnych klientek.

Taka ciekawostka, abstrahując od branży beauty, z pewnością każda z nas była w sklepie sieci handlowej Lidl. Otóż w momencie wprowadzenia „Ryneczku Lidla”, sieć zmieniła materiały wystroju oraz kolorystykę w całym sklepie, by kolory były bardziej naturalne i wpisywały się swojskość jaką niesie za sobą ryneczek i świeże warzywa.

Oświetlenie w salonie również pełni ważną rolę w oddziaływaniu na nasze samopoczucie, możemy zatem dobierać jego barwę oraz intensywność w zależności od rodzaju oferowanych usług. Przykładowo, w przestrzeni, w której wykonuje się usługi relaksacyjne (np. masaż) dużo lepiej sprawdzi się delikatne światło o ciepłej barwie, wprowadzające przytulną atmosferę sprzyjającą wyciszeniu, w przeciwieństwie do światła intensywnego i zimnego działającego bardziej pobudzająco. Na mocniejsze punkty oświetlenia możemy zdecydować się, gdy chcemy uwydatnić ważne dla nas obszary, np. wejście do salonu bądź recepcję.

WOLNA MUZYKA A PERCEPCJA UPŁYWU CZASU

Przy właściwie dobranej muzyce w salonie, dodatkową korzyścią płynącą z zabiegu, jest możliwość relaksu lub obniżenia poziomu stresu u klientki. Dźwięk odgrywa ogromną rolę w tworzeniu usługi, nawet ton naszego głosu w rozmowie z klientką podczas zabiegu, może wywołać u niej przyjemne reakcje uczuciowe. Co ciekawe, tempo puszczanej muzyki ma wpływ na naszą percepcję upływu czasu. W trakcie zabiegów wymagających dłuższego czasu wykonywania, muzyka w salonie powinna mieć wolne tempo, co sprawi, że czas realizowanej usługi będzie wydawał się klientce krótszy niż w rzeczywistości.

KOBIECA WANILIA, RÓŻA MAROKAŃSKA I ENERGETYCZNY GREJPFRUT

Zapach w salonie ma również ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Może być on zgodny z rodzajem wykonywanych przez nas usług, a nawet dopasowany do płci klientów. Przykładowo zapach wanilii wyraża kobiecość, dodatkowo sprawia, że mamy ochotę pozostać w danym miejscu dłużej. Z kolei zapach róży marokańskiej czy cedru bardziej przypadnie do gustu panom, można zatem wykorzystać te zapachy w pomieszczeniach, gdzie wykonywane są usługi wyłącznie męskiej części klientów. Zapach pomarańczy oraz mięty działa na nas uspokajająco, natomiast zapach grejpfrutu dodaje energii. Z pewnością każda z nas kocha zapachy, temat jest obszerny a ja mogłabym o tym pisać bardzo długo.

WRAŻENIA DOTYKOWE I RECEPTORY

Kolejnym istotnym elementem, którego nie można pominąć jest odczuwalność bodźców dotykowych. Przede wszystkim dotyczy to zabiegów wykonywanych w obrębie twarzy (szczególnie ust, oczu ), gdyż ta strefa jest wyjątkowo wrażliwa na dotyk. Delikatne i pewne ruchy osoby wykonującej zabieg, powodujące przyjemne doznania dotykowe u klienta, doprowadzają do wydzielania się hormonu oksytocyny, który uspokaja i wywołuje dobre samopoczucie. Chaotyczne i niedelikatne wykonywanie zabiegu może powodować u klienta zwiększenie poziomu stresu. Osoby zajmujące się stylizacją paznokci powinny mieć świadomość, że dłonie są również wysoce wrażliwe na dotyk, gdyż receptory dotyku występują w nich w dużo mniejszej odległości niż w innych częściach ciała. Przykładowo receptory znajdujące się w małym palcu, wysyłają sygnały do dużo większego obszaru kory mózgowej niż receptory całej powierzchni pleców. W branży stylizacji  rzęs, którą się zajmuję, bezbolesne wykonywanie zabiegu jest niezwykle istotne. Uważam także, że prócz samej techniki, nauka delikatnego posługiwania się pęsetami powinna być nieodłącznym elementem szkoleń.

PAULINA OLSZEWSKA – specjalistka ds. Customer Experience. Instruktor stylizacji rzęs oraz autorka Estetyki Wrażeń- warsztatów szkolących właścicieli salonów urody jak stworzyć wyjątkową, wyróżniającą się usługę. Jej najnowszym projektem jest własny podcast.

www.paulaarte.com

Fot. Mariusz Kępa

5+

Udostępnij:

Polecane artykuły

Send Us A Message