Christian Dior – żyła złota. Fenomen marki

Na całym świecie marka Dior znana jest jako synonim luksusu, doskonałej jakości i wyjątkowości – bez względu na to, czy mowa o ubraniach, dodatkach czy kosmetykach. Na czym polega fenomen tej marki?

Produkty marki Dior nie od dziś kochają gwiazdy, a także niezwiązane z show biznesem kobiety. Już od dziesięcioleci każdy przedmiot z metką Dior to niekwestionowany przedmiot pożądania. Nic dziwnego zatem, że jej założyciel jest inspiracją dla wielu innych projektantów.

Wszystko zaczęło się w roku 1905, gdy Christian Dior przyszedł na świat w zamożnej rodzinie zajmującej się produkcją nawozów, jako jedno z pięciorga dzieci. Ambicją rodziców Christiana było, aby ich syn został dyplomatą. Młody człowiek czuł jednak większy pociąg do sztuki. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej obiecujący projektant dołączył do załogi domu mody Luciena Lelonga, gdzie w szybkim czasie zaproponowano mu przygotowanie samodzielnych projektów.

fot. Brigitte Niedermair / Cruise Campaign Designed By Maria Grazia Chiuri

Burzliwy czas wojny Christian Dior spędził bardzo pracowicie: został powołany do służby wojskowej, a od 1942 roku projektował stroje dla żony niemieckich oficerów i kolaborantów. Dla porównania: jego siostra, Catherine, jako członek ruchu oporu, została aresztowana i po brutalnych przesłuchaniach wywieziona do obozu koncentracyjnego Ravensbruk, gdzie doczekała na szczęście wyzwolenia…

Po wojnie jednak Christian Dior mógł założyć własny dom mody, przy pomocy wpływowych znajomych. Swą pierwszą kolekcję zaprezentował już w 1947 roku. Wywołała one wiele kontrowersji: z jednej bowiem strony był odpowiedzią na potrzebę odreagowania ludzi na okropności czasu wojny, z drugiej – niczym nieskrępowana wyobraźnia projektanta, szokowała przyzwyczajonych do skromności Paryżan.

Duża ilość materiału wykorzystywana do produkcji stroi, bogate zdobienia i odważne kolory szybko stały się znakiem rozpoznawczym domu mody Dior, podobnie jak gorsety uwypuklające talię osy czy spódnice z koła, pomagające ukształtować sylwetkę klepsydry. Dopełnieniem wizerunku były lekkie pantofelki i eleganckie kapelusze. Całość prezentowała się lekko, ale jednocześnie bardzo luksusowo. Nic dziwnego zatem, że propozycje genialnego Francuza pokochały kobiety na całym świecie!

Niestety, początki stylu haute couture w wydaniu Christiana Diora przerwała jego gwałtowna śmierć w roku 1957, we Włoszech. Do dziś krążą legendy na temat przyczyn zgonu projektanta w wieku zaledwie 52 lat. Jedni wskazują na zawał serca, inni, na zakrztuszenie się rybią ością… Oficjalna przyczyna zgonu nigdy nie została jednak podana do wiadomości publicznej. Ważne jednak, że dom mody Dior nie przestał funkcjonować po odejściu jego założyciela.

Dla marki pracowali genialni dyrektorzy artystyczni (m.in. Yves Saint Laurent), a ambasadorkami marki były znane i podziwiane kobiety (m.in.: Jennifer Lawrence, Natalie Portman, Charlize Theron). Sama marka przeszła ogromną metamorfozę i nie ogranicza się dziś wyłącznie do mody damskiej w stylu haute couture.

W ofercie Diora znaleźć można bowiem propozycje dla mężczyzn, dzieci, a nawet nowość 2020 – stroje typu streetwear. Nie sposób też nie wspomnieć o gałęzi, która stanowi istotną część marki – o kosmetykach z kultowymi perfumami na czele.

To wszystko sprawia, że marka Dior może cieszyć się niekwestionowaną pozycją lidera branży modowej i kosmetycznej!

2+

Udostępnij:

Polecane artykuły

Jakie produkty kupujemy w sieci?

Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 roku. Oto

Send Us A Message