B jak Biblia, b jak biznes. Czy sensami z Księgi Mądrości i Księgi Mądrości Syracha można podrasować kompetencje biznesowe? Cz. 2.

Ten tekst, co zaznaczone zostało w jego części 1, stanowi jakby mikro laboratorium. Próbki zostały już pobrane i stanowią je cytaty z Księgi Mądrości i Księgi Mądrości Syracha, których nadrzędną funkcją była funkcja dydaktyczna. Próba uaktualnienia myśli zaczerpniętych z Biblii, implementacji  ich na gruncie biznesu wydaje się dosyć awangardową ale udaną, a przynajmniej taki wniosek można wysnuć z części pierwszej tekstu. Biblia współcześnie należy do kanonu literackiego i podlega interpretacjom w  wielu dyskursach, stąd pomysł na eksperyment, pobrania z niej kilku czy kilkunastu cytatów.

WIZERUNEK

 W biznesie i w życiu ważny jest wizerunek. Sprawdza się powiedzenie, że jak nas widzą, tak nas piszą. Oczywiście najlepiej jeśli nie ma dysonansu między kompetencjami, rzetelną wiedzą a powierzchownością, ponieważ w skrajnych przypadkach może on dawać groteskowe efekty. W Starym Testamencie czytamy: „Nie bądź dumny z ubrania, które masz na sobie,/ i nie wynoś się nad innych, kiedy cię czcić zaczną. / (…) (11, 4.), „Ubranie człowieka mówi o tym, co on czyni;/ a kim on jest, sposób jego chodzenia, zdradza.” (19,30). Te dwa cytaty w żadnym razie nie są oksymoronami, nie wykluczają się wzajemnie, natomiast ubranie, o którym w nich mowa nie musi stanowić jedynie synonim stroju, ale także urody, powierzchowności, nawet atrybutów intelektualnych, którymi dysponujemy lub własności, jakie są w naszym posiadaniu. Jeśli zbytnio się do nich przywiążemy, grozi to zgubną afirmacją własnej osoby i na pewno nie ma zbyt wiele wspólnego z mądrym postępowaniem. Poza tym dobry biznesmen i człowiek to ten nie popadający w pychę. 

STRATEGIA

Dla szefa „domem” staje się zarządzany przez niego przybytek, więc dobrze, aby jako rozsądny gospodarz rozumiał, iż budzenie strachu i lęku bywa skuteczną lecz nienajlepszą metodą sprawowania władzy i osiągania celów. Warto, by pamiętało o słowach: „Nie udaj lwa w swoim własnym domu,/ żeby nie musieli drżeć przed tobą słudzy.” (4,30).

OTOCZENIE

Wielokrotnie podkreśla się, że człowiek jest wypadkową osób, z którymi najczęściej przestaje. Psychologowie, pedagodzy i socjolodzy doskonale wiedzą, że na życie ludzi ma wpływ otoczenie.  Środowiska jako determinantu kształtującego zachowania się jednostek i zbiorowości nie można lekceważyć. Dobrze zatem, aby zdawać sobie sprawę z tych mechanizmów również w biznesie,        np.: tworząc zespoły, strategie marketingowe, dobierając kontrahentów. Najkrócej podsumować można te wskazówki słowami: „Bez szczególnej konieczności nie przestawaj z głupcami,/ z mądrymi pozostawaj tak długo, jak możesz.” (27,12).

RETORYKA

Jakąkolwiek działalnością się zajmujemy przychodzi taki moment, aby przemówić, pokazać siebie na piśmie lub w wystąpieniu przed audytorium np. podczas zebrania. Wówczas dyspozycje perswazyjne, uznane przez Uniwersytet Harvarda za umiejętności twarde, wydają się nieodzowne. Poza tym, jeśli sami nie jesteśmy przekonani do własnego zdania, trudno będzie nam spodziewać się, że inni pójdą za naszą wizją, myślą, ideą. Unikając zarozumialstwa i aprobując inne głosy, wpływy, trzeba pamiętać o dyrektywie: „Trwaj mocno przy swoich przekonaniach, / i bądź prawy we wszystkim, co mówisz.” (5,10), a także mieć na względzie inną, równie istotną:  „Streszczaj się, kiedy mówisz, a mów niewielu słowami,/ występuj jak ten, który wie dużo, ale milczeć potrafi. (32,8).

ODPOCZYNEK

Po dobrej pracy każdemu należy się odpoczynek, który również jest umiejętnością służącą zdrowiu, dobrej kondycji psychicznej pozwalającej podejmować kolejne zadania. Współcześnie mówi się wiele  o balansie między pracą a realizowaniem swoich potrzeb poza nią. Cóż…  „Wypełniwszy wszystkie swoje obowiązki, zajmij swoje miejsce, / by cieszyć się razem z nimi/ i otrzymać nagrodę za stosowne postępowanie.” (32,2).

Z ogromną nadzieją liczę na to, iż powyższe wskazówki (a także te z cz. 1 tekstu) będą wam służyły ku dobrej sprawie i wzmacniały fundamenty Waszych biznesów, jak również po prostu życia.

„Mądry swym sercem bada przypowieści, / przyjemność mu sprawia wsłuchiwanie się w mądrość.” (3,29).

Przy pisaniu tekstu posłużyłam się cytatami z Księgi Mądrości z „Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu z komentarzami Jana Pawła II” (Wydawnictwa M, Kraków 2017, str. 732-794).

Emilia

0

Udostępnij:

Polecane artykuły

Jakie produkty kupujemy w sieci?

Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 roku. Oto

Send Us A Message